Google er blevet doven – skift dine titles NU!

Googles eget "canonical tag" er følsomt og de ”nye” title tag-regler volder dig problemer. Noget af det bedste og vigtigste ved jobbet som din rådgiver er at teste, afprøve teser og finde løsninger, der giver vores kunder en afgørende konkurrencefordel.

I maj har vi udført test på to vigtige områder:

  1. Metatitlers længde
  2. Dublicate content (DC) skabt af filtreringer

 

Resultaterne først

  1. Metatitler må maksimalt være 498 pixels.
  2. Canonical tags er fortsat et godt værktøj til at skjule filtreringssider, men det skal være implementeret rigtigt i headeren.

 

Retningslinjer for metatitler

Google har for noget tid siden meldt ud, at de fremover vil vægte pixels frem for anslag. De fleste SEO-konsulenter og webmanagere har – af praktiske årsager – dog fortsat med at bruge 67 anslag som rettesnor.

Vi er gået i gang med at crawle alle vores kunders sider og opdatere Trackmores med ”pixellængde-korrekte” (dejligt ord) metatitler.

Vi oplever i øjeblikket, at Google ignorerer de metatitler, der er længere end 498 pixels, eller laver en stærkt forkortet version af titlen. I de situationer, hvor Google ignorerer metatitler, genereres der i stedet en titel ud fra H1 tag + sitename.

Ud over et fald i ranking ser vi også CTR falde kraftigt. Bør pixel og anslag ikke være tæt på det samme? Nej, en metatitel på 58 karakterer kan være 664 pixels.

Vi påtager os naturligvis opgaven med at crawle dit website, hvis du har fået fået udviklet Trackmore hos os.

Canonical tags skal implementeres korrekt – Google er blevet doven

Vi har igennem en årrække arbejdet benhårdt på at forhindre Double Content (DC) for vores kunder. En naturlig fødekilde for DC er:

  • Søgefiltre
  • Pageneringer (side 1- xx)
  • Antal produkter pr. side
  • Søgeresultater

Løsningerne er mange, men hver beslutning vil alt andet lige fraskrive nogle andre muligheder. En fed brugervenlig hurtig løsning er naturligvis et ajax load uden generering af ny url – ingen ny url = ingen DC. Ulempen er, at vi ikke kan drive trafik til en specifik side via f.eks. Google Ads. Vi kommer ofte til at mangle landingssider osv. osv.

Vi har ofte anbefalet brug af canonical tags, da det både har fordelene: en sidevisning (adfærdssporing) – ny url – en god intern linkoptimering og fjernelse af DC! På det seneste er vores kunder og konkurrenter blevet ramt af det, vi kalder Google-dovenskab. Google er blevet trætte af at læse irrelevant kode, og det ikke er ligegyldigt, hvor canonical tagget placeres – tværtimod viser alle vores test, at canonical tags skal placeres umiddelbart under title tag m.m.

Download SEO-guide

Er en topplacering i Google en topprioritet i din forretning? Vores SEO-guide er spækket med værdifuld info.

Eksempel fra en tilfældig webshop (ikke W2M-kunde):

Vi har testet Sport24, som ud fra vores tests har implementeret canonical tagget langt nede i kildekoden. Her giver de Google muligheden for at indeksere sider, man af fornuftige SEO-hensyn har forsøgt at skjule – i nedenstående specifikke case skabes internt duplikeret indhold. Filtreringen "vis alle varer - alle med faldende pris" er forsøgt skjult – men synlig for Google:

Testresultatet medfører, at kategoriteksten vises på 14 interne sider:

Søgningen kan findes via dette link: http://bit.ly/1KIAgOz

Fang os nu

Bruger du filtrering på din webshop, og/eller optimerer du dine titler i forhold til SEO?

Kontakt hurtigst muligt din rådgiver for et sundhedstjek, og rådgiveren kan hjælpe med netop din detailplan i forhold til implementering og udvikling af nye titles (hvor det er nødvendigt).

Kontakt mig