Opgradering til HTTPS er nu alvor

I februar 2016 har Google opdateret deres politikker om brugen af Google Shopping, bl.a. de krav, de stiller til websites og datakvalitet.

Med de nye krav sker der det for mange webshops, at Google gennemgår deres Merchants Centre på ny for at sikre, at de lever op til de nye krav. Hvis ikke de gør det, slår Google kontant ned, oplever vi. Dét gør de ved at suspendere de Google Shopping-kampagner, som ikke opfylder kravene.

Derfor er det først muligt at fortsætte med at bruge Google Shopping, når du har styr på kravene. Fordi Google Shopping står for en stor del af omsætningen for mange webshops, så har dette arbejde absolut højeste prioritet.

Download Google Shopping-guide

Vil du opnå succes med Google Shopping? Download guiden, hvor vi deler ud af vores ekspertviden, og du lærer alle hemmelighederne bag en succesfuld Google Shopping-annonce.

Hvad betyder det for dig?

Det betyder, at din shop nu skal leve op til de nye krav, hvis du vil sikre, at du fortsat har en Google Shopping-kampagne aktiv. Vi har listet de 2 forhold, som vi ser som de vigtigste for dig at få styr på.

1. SSL-certificat – krypteret, sikker webforbindelse

Google kræver, at du har en krypteret webforbindelse på de sider, hvor du indsamler oplysninger om dine kunder = https. Dette er typisk på dit checkout-forløb.

2. SSL er ikke den eneste PLA-dræber

En del shops kører med masterprodukter og varianter. I sin enkelthed er det, fordi kunderne så selv kan vælge størrelse, farve med mere – varianter så at sige. Dette kan være en udfordring, hvis I bruger Google Shopping.

Hvis kundens valg betyder, at prisen ændrer sig, så kan dette være et brud på Googles krav om datakvalitet. Der må ikke vises et produkt på Google til pris ”A”, som så kan skifte til pris ”B”, hvis du vælger en andet variant på shoppen.

Derfor skal du sikre, at der netop i jeres shoppingfeed kun optræder varianter og ikke masterprodukter. Har du styr på dette, så er der ingen problemer. Hvis ikke er du i fare for, at din kampagne bliver suspenderet.

Til at assistere os med korrekte feeds bruger vi i stor stil WakeupData.

Skal vi hjælpe dig?

Vi hjælper gerne med at få indhentet tilbud fra jeres serverleverandør/udvikler.

Vi kan hjælpe jer med at sikre, at alle redirects opsættes på en måde, så vi sikrer, at jeres søgemaskineoptimering ikke går tabt.

Hvis du er i tvivl om jeres setup, kan du kontakte din rådgiver eller Google Ads-specialist hos Web2Media.

Prisen afhænger af jeres webleverandør, men vi anslår, at en fair pris er 3-5.000 kr. for en komplet overgang fra http: til https: inkl. abonnement til certifikatet de første 12 måneder. Herefter skal der alene betales for certifikat til hostingleverandøren, hvilket typisk ligger i niveauet 4-600 kr.

Kontakt mig