Øg konverteringsfrekvensen med intelligente anbefalinger

Det er altafgørende, at du arbejder med dit sortiment og præsenterer det bedst muligt, så det er aktuelt og relevant for brugerne. Læs mere her om, hvordan du præsenterer den rette vare til den rette bruger på det rette tidspunkt.

Hver måned analyserer vi hundredvis af webshops og hjemmesider. Hver eneste analyse og anbefaling viser os bl.a., hvor vigtigt det er at arbejde med ens sortiment – både bredere og dybere – og at præsentere det bedst muligt og i det rigtige flow.

I dag vil vi fokusere på den rette vare til den rette bruger på det rette tidspunkt.

Stort set uden undtagelse ser vi, at et stigende sortiment og bredere vareudbud højner konverteringsfrekvensen. Men ofte bliver der brugt for lidt energi på at præsentere varerne aktuelt og relevant til den enkelte bruger.

Mest sælgende, relaterede, krydssalg eller opsalg

Når en bruger ser på en T-shirt, så vil det oplagte være at hjælpe dem videre med relaterede T-shirts eller opsælge dem med andre varer, som matcher, men er ”bedre” – f.eks. en 3-pak T-shirt til lavere pris.

Ud over en bedre produktpræsentation skaber det et bedre flow for brugerne – de kommer hurtigt videre inden for netop deres interesse.

Når vores kunder aktivt tager stilling til, hvilke varer de skal præsentere som de vigtigste i en kategori (f.eks. oftest købte), så løfter de deres konvertering.

Desværre er det et tidskrævende arbejde at "relatere" ens produkter – og ikke mindst at vedligeholde dem, når produkter midlertidigt eller permanent ikke er på lager osv.

Samtidig matcher ”hvad man troede, brugeren ville se” ofte ikke ”det virkelige billede af, hvad brugeren ville se”.

Automatiske systemer vinder frem – Raptor Smart Advisor

Af den grund vender vi os mere og mere mod automatisering af varerelatering. I praksis er det den bedste måde at sikre opdateret vare-relation og tilpasset indhold til den enkelte bruger. Og så sparer vores kunder en masse tid.

Vi har gennem længere tid testet forskellige anbefalingsværktøjer, og valget er faldet på Raptor Smart Advisor (RSA). Vores erfaring er, at det forbedrer vores kunders konverteringsfrekvens og basket size (kurvstørrelse) – automatisk og uden tidskrævende vedligehold.

Fordobling af konverteringsprocent + 80 kr. mere i øget brugerværdi

Nyhedsbrev UX

Et eksempel fra vores analyser viser, at brugere, der har interageret med RSA's præsentationer på hjemmesiden (f.eks. relaterede, topsælgende i kategori, upselling, eller lignende Raptor-styrede placeringer på hjemmesiden), konverterer over dobbelt så godt (fra 1 % til 2,31 %) i forhold til dem uden.

Endvidere var den gennemsnitlige kurvstørrelse 80 kr. mere pr. bruger.

Dette er blot et eksempel af mange, hvor vi har set en mærkbar effekt. Derfor anbefaler vi nu også officielt RSA til hjemmesider med en vis trafikvolumen.

I samme case er den generelle konverteringsfrekvens steget med 11 %, efter RSA kom på flere vitale dele af siden.

Generelle kilder er forbedret overall – og dykker vi ned i nyhedsbrevskilden, er den isoleret set forbedret markant, via dynamisk tilpasset og individualiseret indhold – altså endnu en fordel at tage med, når man vurderer hvor indsatsen skal lægges.

Hvad skal du gøre, og er det noget for dig?

Som udgangspunkt kan intelligent anbefaling benyttes til stort set alt. Lige fra en klassisk webshop med produkter, til rejsehjemmesider med forbedrede rejsetilbud baseret på brugerens tidligere mønstre. Nyhedssites med mest relevante og aktuelle nyheder. Bil-sites, der først sælger biler, men når brugeren har købt en bil, måske derefter sælger service og meget mere.

Det kræver dog en vis volumen at skabe tilpas valide og aktuelle anbefalinger. Sites med få besøgende og sidevisninger bør fokusere på trafikskabelse først.

Vi vurderer nytteværdien for den enkelte kunde individuelt, men som udgangspunkt skal vi over 5.000 besøgende om måneden. I kombination med mailkommunikation kan vi dog starte med lidt færre besøgende.

Hvordan virker det?

RSA måler på dit site og scanner brugernes adfærd. Købsmønstre m.m. skaber logikken bag de produkter, der præsenteres for den enkelte bruger.

Det kan være på parametre som:

  • Produkter, som oftest er blevet solgt sammen med et andet produkt (dette skal så vises som relateret for at øge chancen for salg).
  • Kunder med samme kurv som den aktuelle bruger købte også vare X – derfor præsenteres vare X som upselling i checkout-forløbet til kunder, som har samme kurv, men mangler vare X.
  • Topsælgende i en kategori målt på salg og med ovenstående betragtninger i mente – altså ikke målt på ‘mest viste’ eller ‘nyeste produkter’, som er standard i mange shopsystemer.

I praksis behandles en enorm datamængde live for at vise de mest optimale produkter/budskaber til brugeren på det mest optimale tidspunkt.

E-mail og andre medier med personaliseret indhold

En vigtig grund til, at vi er blevet RSA-partnere er, at det kan benyttes i e-mailsystemer og præsentere indhold, der er personaliseret til den enkelte bruger. Du får aktualitet i dine nyhedsbreve samt en markant forbedret responsrate og konvertering til følge.

Endvidere betyder én-til-én-tilpassede budskaber, at du kan tillade dig en højere frekvens i din udsending uden at genere brugeren.

Tilpas indhold til brugerens placering i brugerrejsen og købsprocessen – fremtiden kommer

Intelligente og personaliserede anbefalinger og indhold er uden tvivl fremtiden. Systemerne er her nu til retargeting, som f.eks. Criteo, Adform, Googles eget dynamisk retargeting og lignende, som kan markere dit site, følge brugeren og vise (mere eller mindre) intelligente personaliserede budskaber. Med bedre respons til følge.

Nu er onsite anbefalingsværktøjer, med Raptor Smart Advisor i spidsen, også efterhånden så gode, at de er et must for enhver hjemmeside med en vis mængde indhold og trafik. Og når vi tilmed kan tage data og intelligens og skubbe den ud i nyhedsbreve – og hele vejen igennem brugerens livscyklus – så er vi godt dækket ind for at kunne sikre brugerne den bedste og mest relevante oplevelse.

På sigt vil vi helt sikkert se systemer, som kan tale hele vejen igennem kundens livscyklus lige fra Aquisition henover Conversion og Retention i ét (som også er til at komme til prismæssigt for en almidelig webshop). Når al din kommunikation, fra marketing til onsite til follow-up, er baseret på brugerens adfærd og personaliseret med relevant indhold, så er vi kommet langt.

Disse systemer findes allerede, men desværre er de i et prisleje, hvor de er uinteressante for de fleste danske virksomheder. Vi forventer dog, at det inden for 2-5 år vil blive tilgængeligt for alle, bl.a. måske med nogle af de danske systemer i spidsen.

Hvad så nu?

Vi anbefaler dig at tage kontakt til din rådgiver hos Web2Media. Få en snak om, hvordan vi sikrer din hjemmeside, får opdateret og anbefalet indhold, samt hvordan du sikrer dig, at dette bruges bedst muligt i din kommunikation via nyhedsbreve og lignende.

Med Raptor Smart Advisor har vi nu et skræddersyet setup, der nemt kan rulles ud på Web2Medias kunder og dermed give dem endnu et forspring i forhold til konkurrenterne.

Kontakt mig