B2C: Sælger du varer online, eller sender du tilbud ud via mails eller nyhedsbreve?

Så læs denne vigtige information. Det har betydning for din kommunikation med kunderne og kan spare dig for en masse besvær og en eventuel bødestraf.

Den 15. februar 2016 lancerede EU-kommission en ny europæisk online klageportal for at sikre bedre forbrugerbeskyttelse.

Klageportalen er primært tiltænkt forbrugere, der handler med en virksomhed i et andet land.

Og hvad har det med mig at gøre?

Selvom du kun har kunder i lille Danmark og bruger nyhedsbreve og mails til at sende dine tilbud ud i, så er du stadig forpligtet til at oplyse forbrugerne om klagemulighederne.

Download e-mail-marketing-guide

Med denne guide bliver du klog på best practices om relevant indhold, trends og statistikker om e-mailmarketing samt den gode emnelinje.

Hvad betyder det helt konkret?

Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) siger:

Når du sælger online til forbrugere, via en almindelig webshop eller via en netbaseret markedsplads, skal du klart og tydeligt på dit website have et link til ODR-platformen og oplyse virksomhedens (din) e-mailadresse. Du skal samtidig oplyse forbrugerne om, at onlineplatformen kan anvendes til behandling af en klage.

Hvis du fremsætter tilbud i en mail og sender den direkte til en forbruger, skal mailen også indeholde et link til onlineplatformen.

Disse oplysninger skal du gøre lettilgængelige for forbrugerne.

5 hurtige spørgsmål – og svar

1. Hvad med tilbud, jeg udsender pr. mail?

Sender du tilbud ud i mails direkte til forbrugerne, skal din mail indeholde et link til den nye klageportal.

2. Gælder det også, hvis jeg sender nyhedsbreve ud med tilbud?

Ifølge FDIH gælder oplysningspligten, hvis tilbuddet fremgår af et nyhedsbrev, og varen bliver købt via hjemmesiden. Så nej. Det behøver ikke at stå i dine nyhedsbreve.

3. Jeg er en B2B-virksomhed. Gælder oplysningspligten så også for mig?

Nej – så skal du intet foretage dig.

4. Hvor skal jeg placere teksten?

Du kan lægge den under kundeservice og i dine handelsbetingelser.

5. Hvordan skal jeg formulere teksten?

Her er FDIH’s forslag til en tekst på din webshop og i dine tilbudsmail:

Oplysning om klagemuligheder:

En klage over en vare eller tjenesteydelse købt hos os kan indgives til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Center for Klageløsning, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby. Du kan klage til Center for Klageløsning via www.forbrug.dk.

EU-Kommissionens online klageportal kan også anvendes ved indgivelse af en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruger med bopæl i et andet EU-land. Klage indgives her http://ec.europa.eu/odr. Ved indgivelse af en klage skal du angive vores e-mail adresse xx@yy.dk.

Hvem kan jeg kontakte, hvis jeg er i tvivl?

Forbruger Europa – det danske ODR-kontaktpunkt – kan besvare dine spørgsmål. Du kan få fat i dem på 41715334 hverdage mellem 9.00 og 12.00 eller på odr@forbrugereuropa.dk.

Læs mere om reglerne på FDIH her

Kontakt mig