Spar 10-20 % på dit Google Ads-spend

Mange af jer, der driver en webshop, oplever i disse dage at blive ringet op med tilbud a la ”vil du spare 15 % på dit Google Ads-spend? Det eneste, du skal gøre, er at …” Hvad er nu det for noget? Få forklaringen – og prisreduktionen – her.

Det er sådan set rigtig nok.

Man kan spare helt op til 20 % på sit Google Ads-spend lige nu, fordi Google har åbnet op for deres Google Shopping-platform. Det betyder helt konkret, at alle andre prissammenligningstjenester også kan byde på annoncepladsen (noget med EU og Margrethe Vestager, som mente Google skulle være mere fair i konkurrencen).

Kort fortalt: hvor du tidligere kun kunne købe ind på Google Shopping via Google selv, så kan du nu købe ind via flere tredjepartsløsninger, så længe de er godkendt af Google.

Hvad betyder flere aktører på Google Shopping-platformen?

Det kan betyde et mere liberaliseret marked og deraf også muligheder for endnu bedre løsninger for os annoncører på lang bane.

På kort bane betyder det besparelser i Google Ads, fordi mange aktører tager en mindre fortjeneste, end Google selv gør, og deler besparelsen med annoncøren. Samtidig giver Google tilskud til annoncørens næste måneds-spend ud fra den foregående måned. Begge dele for at tilskynde endnu flere til at benytte Google Ads (direkte eller som her via en tredjepart).

Det er alt sammen meget godt – der er dog nogle væsentlige parametre, man skal have for øje. Her kommer vi ind på fire af dem:

Fire parametre, du skal være opmærksom på

1. Det er kortbanefokuseret, og den direkte besparelse forsvinder over tid. Helt naturligt ønsker Google ikke, at den store besparelse skal fortsætte. Besparelsen forsvinder dermed formentlig gradvist igen, når først EU er tilfredse, og Googles position ikke længere er så dominerende (på papiret i hvert fald), fordi de har fået aktiveret en masse nye annoncører via flere aktører.

Nogle aktører er kun fokuserede på besparelserne på kort bane, mens vi i stedet altid fokuserer på at skabe langtidsholdbare løsninger, som også performer.

2. Husk at se på din performance! Det er ikke en god forretning at spare 15 %, men tabe 30% ROAS eller PCI. Har du glemt, hvad PCI er? Så forklarer vi det her.

Her er det meget essentielt at undgå en simpel løsning, som blandt andet ikke kan optimere dit feed og budgivning eller bruge tredjepartsdata. Det er som regel den afgørende faktor for en god ROAS eller PCI. Desværre er de fleste løsninger på markedet strikket hurtigt sammen for at opsamle den økonomiske gevinst.

3. Besparelsen gælder kun på Google Shopping. Det er altså ikke dit samlede Google Ads-spend, men kun Google Shopping-delen.

4. Denne løsning dækker kun ca. 80 % af de mulige Google Shopping-annoncer. Du skal derfor stadig køre din eksisterende løsning for at dække de sidste 20 %.

Google har endnu ikke åbnet op for at Google Shopping-fanen, og billedsøgninger kan bydes på via tredjepart – og denne del dækker pt. ca. 20 % af synligheden på det danske marked (Google.dk). Den andel, som man altså ikke har adgang til, bliver forventeligt større over tid, i takt med at Google prioriterer Google Shopping-fanen mere og mere – og forbrugerne bliver vant til at klikke over på den nye fane.

Download Google Shopping-guide

Vil du opnå succes med Google Shopping? Download guiden, hvor vi deler ud af vores ekspertviden, og du lærer alle hemmelighederne bag en succesfuld Google Shopping-annonce.

Få besparelsen – og en langsigtet løsning – her

Vi har, sammen med WakeupData, lavet en løsning, der performer! WakeupData er et dansk værktøj i verdensklasse, som er blevet fremhævet af Google, FDIH og mange andre. De lever af én ting, nemlig at optimere data til Google. Og derfor er de også specialister i at lave højtperformende løsninger.

Værktøjet løser i forvejen disse udfordringer for rigtig mange professionelle i Norden. Fordelen er, at man beholder styrken i sine produktfeeds uden at gå på kompromis med performance – tværtimod. Samtidig får du besparelsen, så længe den er der hos Google. Der er desuden ingen skjulte omkostninger, men i stedet total klarhed om dine CPC og forståelse for, hvad du ellers ville have betalt.

Du kan læse mere om WakeupData her.

Tag fat i os, så vi kan aktivere det hurtigst muligt.

Kontakt mig