Universal Google Analytics ude af BETA og hvad så?

Universal Google Analytics er ude af beta, og alle gamle såvel som nye funktioner er nu mulige. Vi anbefaler alle aktivt at tage stilling til en opdatering til Universal Google Analytics.

Google har længe haft den nye Universal Google Analytics i beta. Fordi man ikke tidligere har kunnet lave retargeting-lister, har vi forholdt os passive.

Netop nu er Universal Google Analytics ude af beta, og alle de gamle og nye funktioner er nu mulige.

Vi kommer ikke uden om et skifte på et tidspunkt

Alle Google Analytics-konti skal på sigt omdannes til den nye kode. Selve omdannelsen er ganske let, og du kan selv vælge, om du vil benytte de nye features eller ej.

Omdannelsen sker gennem to steps:

1. Opgradering af konto i Google Analytics

2. Implementering af ny kode på hjemmesiden

Opgradering i Google Analytics gør ingen forskel – det er først, når selve koden ændres på sitet, at der kommer en forbedring af sporingen. Du kan sagtens lave opdateringen uden at ændre koden og stadig få de samme data, som du er vant til.

Koden vil dog skulle ændres lige meget hvad, når Google laver den endelige udrulning og dermed udfasning af den gamle kode. Vi forventer, at det sker inden for et par år.

Det sker automatisk – men du bør aktivt gøre noget

Ganske enkelt kommer det til at ske automatisk på sigt. Alle Google Analytics-konti bliver overført til det nye setup helt automatisk.

Vi anbefaler dog, at du aktivt selv sætter gang i konverteringen af din konto (som typisk vil tage 24-48 timer). Det er ret enkelt – du kan selv gøre det ved at følge Googles guide her.

Ret beset består processen af to steps:

1) Overfør ejendom
Når du er logget ind i Google Analytics, vælger du ganske enkelt det nye menupunkt i toppen – lige under Ejendom – og sætter overførslen i gang. Det vil så typisk tage 24-48 timer, før kontoen er klargjort.

Bemærk! Du får ikke en mail, når det er på plads – det skal du selv logge ind og følge op på.

2) Sæt den nye kode på hjemmesiden (valgfrit)
Bemærk! Gør du dette, skal du tilrette alle steder, du har Google Analytics-sporing på din hjemmeside, herunder også e-handelskoden.

Du behøver ikke skifte koden på din hjemmeside ud – Google Analytics vil fortsat virke op mod den nye Universal Google Analytics. Koden vil stadig indsamle de samme data som før, uagtet om koden på siden ændres, herunder også retargeting-lister osv.

Du får dog først fuldt udbytte af de nye funktioner, når koden er implementeret på hjemmesiden. Husk, at det er VIGTIGT at skifte din kode ALLE steder (især e-handelskoden skal opdateres).

Tag en snak med din rådgiver, om du skal skifte koden nu eller afvente, til du er klar til at udnytte de nye fordele. Der er bl.a. nogle hensyn at tage, afhængigt af hvilket CMS-system du bruger. Flere har heldigvis allerede tilpasset systemet, så det understøtter den nye kode helt automatisk.

Hvad er så fordelene?

Google laver denne opdatering af flere grunde. De vigtigste er:

Let tilretning til fremtidige sporingsmuligheder
Mulighed for at følge brugerne på tværs af enheder (computer, mobil, tablet, osv.).

Sidstnævnte er grunden til, at vi anbefaler at skifte til den nye kode.

For den webansvarlige, der går lidt op i nørderier

Google angiver nedenstående som de vigtigste forbedringer ved det nye setup:

1. Kobl flere enheder, sessioner og interaktionsdata sammen med et nye begreb ”Bruger ID/User ID)

Kort fortalt kan du nu sende evt. kendte brugeroplysninger, som f.eks. bruger-ID ved en bruger (som er logget ind) med over til Google, som så sikrer, at brugeren ses som den samme bruger/session, hvis vedkommende kommer fra andre platforme.

2. Få flere forskellige og mere fleksible dataindsamlingsmuligheder på tværs af enheder

Det er nu lettere at måle på tværs af enheder, hvor koden kan sættes mere målrettet op, så den matcher en given enhed (der kan være forskel på, om man vil måle på computer kontra mobil trafik/besøgende).

3. Brug enklere konfigurationsmuligheder uden at skulle rette i selve koden

Du kan nu gennem Google Analytics-administrationspanelet filtrere din trafik ud og sætte ønskede regler op, såsom at fjerne evt. refererende kilder, som måske mudrer billedet.

Det kan f.eks. være ens eget site, som sender ned til en webshop (f.eks. et subdomæne), ekskludere enkelte søgeordstermer (f.eks. brandsøgninger) osv.

4. Opret brugerdefinerede dimensioner og brugerdefinerede målinger til at indsamle data, der er unikke for din virksomhed

Det er enkelt at lave nye tilpassede dimensioner og målinger, der f.eks. kan følge ting, som Google Analytics ikke automatisk tracker – såsom produktdetaljer, forfattere på en given side osv.

5. Vær opdateret med nye funktioner og updates

Ja, det er Googles måde at sige – vi understøtter kun denne Universal-sporing fremadrettet. Så vil du være fremtidssikret, skal du med på vognen.

Vær særligt opmærksom på hensyn til udvidet eventtracking og retargeting via Google Analytics:

– Eventtracking

Inden du blot overfører til det nye setup, så vær obs, hvis du benytter udvidet sporing (eventtracking eksempelvis). Her kræves lidt kodetilpasning af eventtrackingen, før det virker med den nye kode (step 2 i Googles guide).

Det betyder, at hvis du vælger at lægge den nye sporingskode på din hjemmeside, så skal der rettes lidt i eventtrackingkoden.

Tag derfor gerne fat i din rådgiver hos Web2Media. På den måde sikrer vi, at det bliver gjort rigtigt, og at værdifulde data ikke går tabt.

Det er heldigvis et mindre indgreb, men vigtigt for de KPI’er, vi alle måler på.

– Retargeting

Benytter du derudover retargeting-lister til Google Ads (AdWords) via Google Analytics, så skal der også rettes en anelse i den nye kode, før den sættes på.

Helt enkelt skal denne linje blot ind i koden, og så virker det forsat som før.

Vi har valgt at tage handling nu, da vi ser, den nye koder rummer de muligheder, som tiden byder os (nu inkl. remarketing). På den måde fremtidssikrer vi vores værdifulde yndlingsdataværktøj – Google Analytics.

Kontakt mig