Sådan øgede SPORT 24 deres 'Click & Collect' med hele 72%

sport24

Ved at integrere butikslager med Googles Local Inventory Ads, nåede SPORT 24 ud til de mange kunder, der starter deres købsrejse online. Det har resulteret i både større synlighed, mere trafik og flere ordrer. Læs, hvordan vi sammen skabte successen og lær, hvordan du også kan opnå vækst med avancerede Google Ads løsninger.

+13%

flere annoncevisninger

+31%

flere klik

+72%

flere onlinereservationer

Fra Google til butikken med Local Inventory Ads

SPORT 24, Danmarks største sportskæde, hjælper både familier og topatleter med et bredt udvalg af sportsudstyr og tøj. Med næsten 100 butikker over hele landet og en populær webshop, sørger de for, at alle kan finde det rette udstyr til konkurrencedygtige priser.

Med en af Danmarks største kundeklubber og en omfattende tilstedeværelse, stilles der høje krav til SPORT 24’s synlighed og annoncering på Google. Dette skal imødekomme forskellige kundepræferencer og sikre gode kundeoplevelser, uanset om kunden foretrækker at handle online eller i en af butikkerne.

Efter at SPORT 24 i løbet af 2023 lancerede deres nye webshop, var næste skridt at integrere deres butikslager med Google Ads PMAX-annoncering. Formålet var at gøre butikkernes varelager synligt for de mange potentielle kunder, der starter deres research online, inden de køber i butik. Google-studier viser nemlig, at 59% af kunderne begynder deres søgning online, før de handler i en fysisk butik – så en tilstedeværelse med annoncer for lokalt butikslager er en oplagt mulighed for at få annoncer vist til en af de mange potentielle kunder butikkerne har.

”83% af kunder der handler i fysiske butikker har lavet online research inden deres besøg”

Think with Google

Muligheden for at reservere et produkt online og afhente i butik var allerede tilgængelig på SPORT 24’s gamle platform, men med udviklingen af den nye platform fik vi både mulighed for:

  1. At få lagerstatus for produkter med i vores feeds til Google.
  2. At byde på kunder, som foretrækker at reservere produkter online og afhente i butik.

Foruden at have flere produkter at tilbyde vores kunder, var formålet også at blive vist på søgninger hvor ord som ”nær mig” eller ”i butik” indgår i søgningerne.

Sådan gjorde vi: Feedarbejde og integrationer

Vi startede med at sikre, at alle integrationer mellem SPORT 24's Google Ads-konti, Google Merchant Center og Google My Business-konti var på plads for alle butikker. Med dette fundament på plads kunne vi tilføje et produktfeed indeholdende lagerstatus for produkter i de enkelte butikker.

Normalt assisterer vi med tilpasning af produktdata via et feedhåndteringsværktøj. SPORT 24’s dygtige IT-afdeling kunne dog selv kode og tilpasse denne del ud fra Googles dokumentation. Med over 1 mio. produkter i butikkerne resulterede dette i en betydelig besparelse sammenlignet med omkostningerne ved at bruge et feedværktøj.

Udover produkternes lagerstatus tilføjede vi også elementer som 'afhent samme dag' til feedet. Senere integrerede vi produkter, der var udsolgt online, men stadig på lager i en butik, hvilket tredoblede antallet af produkter, vi kunne annoncere for.

Dernæst opsatte vi konverteringsmål for at spore, hvornår søgninger og klik førte til online reservationer.

Sidst, men ikke mindst, kunne vi ved hjælp af førstepartsdata målrette vores annoncer til kunder, der foretrækker at reservere produkter online og afhente dem i butikken.

 

Resultat: Større synlighed, mere trafik og flere ordrer

Kombinationen af ovenstående tiltag gjorde, at vi sammen opnåede de imponerende resultater. Fra juli 2023 til juni 2024 gav implementeringen af Local Inventory Ads i PMAX en enorm vækst i vores synlighed (+13% flere annoncevisninger) og trafik (+31% flere klik) samt en stigning i antallet af "Click & Collect" ordrer i butikkerne (+72%).

 

Stadigvæk ikke overbevist?

Resultaterne, vi opnåede med SPORT 24, skete uden nedgang i synlighed og trafik til onlineprodukter. Alle mål blev opnået inden for vores normale ROAS-mål, strategi og uden, at vi måtte gå på kompromis med de resultater, vi skabte for deres online omsætning i perioden

Kom igang

Få en uforpligtende sparring

Vil du også opleve vækst med Google Local Inventory Ads eller andre avancerede Google Ads løsninger? Kontakt os i dag, så vi sammen kan opnå dine forretningsmål.

Anders Schultz
Head of Paid Ads

anders