Hvad kendetegner TikTok som platform?

TikTok er et socialt medie, hvor fokus er på videodeling. Platformens primære fokus er at drive engagement, hvilket også betyder, at dens brugere vil underholdes. Brugerne stiller derfor krav til autentisk, kreativt og originalt videocontent. Polerede og gennemarbejdede brandvideoer klarer sig sjældent godt på TikTok, fordi de ikke passer ind blandt de øvrige videoer på platformen, og de opleves derfor som et forstyrrende element.

Hvis man som virksomhed ønsker at få succes med TikTok er det afgørende, at du tør lægge din rettesnor for jeres brandidentitet lidt på hylden. Du skal turde vise brandet fra en ny og mere upoleret side, og du skal i endnu højere grad tænke dit indhold på brugernes præmisser. Du kan altså ikke genbruge dine kreativer fra Facebook og Instagram.

Succes på platformen stiller krav til, at du tør vise dit brand fra en ny og mere upoleret side. Du skal i højere grad tænke dit indhold som underholdning og på brugernes præmisser.

Hvordan adskiller TikTok sig fra øvrige sociale medier?

Videomediet TikTok adskiller sig fra øvrige sociale medier ved, at brugerne primært ser videoerne med lyd, modsat andre kanaler hvor undertekster anbefales, fordi de fleste brugere ser video uden lyd. Det er en stor styrke ved platformen, fordi lyd – uanset om det er musik eller tale – kan bruges som et værktøj til at fange og fastholde brugernes opmærksomhed.

Hvordan er TikTok som platform?

I Danmark bruges TikTok gennemsnitligt +90 minutter om dagen, og appen åbnes 21 gange dagligt. Derudover er der 9,9 milliarder (!) videovisninger om måneden. Det er helt unikke tal, som i den grad understreger, at platformen er et underholdningsmedie.

Hvem er på TikTok?

TikTok har en helt unik ung målgruppe. I Danmark er der 1,4 mio. månedlige aktive brugere, og 57 % af brugerne er mellem 18 og 24 år, hvilket er væsentligt højere end øvrige europæiske lande. Der er også en meget stor målgruppe fra 13-17 år, men for at beskytte de yngre brugere, ønsker TikTok ikke at opgive tal for denne målgruppe.

Hvor i salgstragten kan TikTok bidrage?

TikTok bør primært ses som en upper funnel-kanal. Platformen giver dig billige visninger, og du kan for et lavt budget få meget tid med en yngre målgruppe. Vi anbefaler, at du bruger kanalen til at øge dit brandkendskab og som supplement til dine øvrige marketingindsatser.

Der er store fordele at høste ved TikTok-annoncering

Annoncering på TikTok er særligt relevant for dig, som ønsker at øge brandkendskabet og ønsker at have en mere personlig og upoleret kommunikation med din målgruppe. Der er mange fordele ved TikTok-annoncering. Blandt fordelene er:

  • Billige visninger – vi har set priser helt ned til 2 øre pr. 6 sekunders videovisning ved brug af influencere
  • Unik ung målgruppe
  • Fuldskærmsvisninger
  • Mulighed for at engagere dine brugere med autentisk og underholdende indhold

Vores erfaringer med TikTok er, at brugerne sjældent forlader platformen, hvorfor TikTok derfor ikke er en kanal, der driver trafik. Derfor vil du typisk heller ikke opleve direkte salg med kanalen.

Vi har sammenlignet resultater fra Meta med TikTok på vores egne samarbejdspartnere og det viser tydeligt, at TikToks styrke især ligger i ekstremt billige videovisninger og dermed også en mulighed for at lade brugerne få meget tid med dit brand for et lavt budget.

  • CPM er 3 gange billigere på TikTok end på Meta
  • Cost pr. video view er 2,5 gange billigere på TikTok end på Meta
  • Pris pr. time med brand er 4 gange billigere på TikTok end på Meta

Sådan kan vi hjælpe dig med annoncering på TikTok

Hos Web2Media hjælper vi vores samarbejdspartnere med alt fra strategi og sparring om content til oprettelse af business center, opsætning af kampagner, optimering og rapportering af resultater og ikke mindst med at se de mange nye muligheder, som platformen hele tiden tilbyder. Vi kan også hjælpe med at finde de helt rigtige influencere, som på en troværdig måde kan bidrage til at øge kendskabet til jeres brand eller produkter, så jeres TikTok-annoncering tager endnu mere fart.

Kontakt os i dag

Har du brug for sparring til TikTok?

Har du brug for sparring, inspiration eller afklaring, i forhold til om TikTok er den rigtige platform for din virksomhed?

Laura V Dueholm
Junior SoMe Manager