Skab resultater med fokus på leadgenerering

Uanset, hvilken slags virksomhed du driver, bør indsamling af nye leads altid være et primært fokus. Det er ekstremt vigtigt for din forretnings succes, at du har en gennemtænkt leadgeneringsproces, så du får mest muligt ud af dine digitale indsatser. Du skal være til stede lige fra en potentiel kunde opdager et specifikt behov, som din virksomhed kan løse for personen, helt hen til at du står som den oplagte til at løse det behov.

Med en leadgenereringsstrategi skal du sikre, at du hjælper den potentielle kunde videre i processen, så denne i sidste ende konverterer til en decideret kunde. Der er mange forskellige måder at tænke leadgenerering på, alt afhængig af den vertikal og type af leads/kunder, du arbejder med.

For klassiske B2C-transaktionsbaserede virksomheder er fokus ofte på at konvertere så mange besøgende som muligt til salg ved brug af forskellige digitale kanaler. Her kan en leadgenereringsstrategi katalysere den funnel, man arbejder på, og komme hen til et relationsbaseret forhold til sine kunder.

For B2B-virksomheder er fokus ofte anderledes, fordi den traditionelle salgstragt ofte starter ved en lead-orienteret dialog med fokus på at finde frem til de rette beslutningstagere. Gældende for begge typer skal du sikre veludført setup, der først ”konverterer” besøgende til identificerbare leads og derfra leder de rette leads videre i processen og i sidste ende konverterer dem til kunder.

Hvad er et lead, og hvad går leadgenering ud på?

Helt kort fortalt så er et lead en bruger, hvor du har indsamlet kontaktoplysninger om denne bruger. Ofte er der tale om brugerens navn samt e-mail, eksempelvis ved at de har udfyldt en kontaktformular på din hjemmeside. Et lead kan kvalificeres i forskellige kategorier, som vurderes og bearbejdes forskelligt. Det er op til dig at gennemtænke, hvilke kategorier jeres virksomhed arbejder med, og hvilken scorer de kategoriseres efter, samt hvornår de flyttes videre i kategorierne.

Mange virksomheder anvender det, man i en traditionel inbound-terminologi kalder Marketing Qualified Leads (MQL) og Sales Qualified Leads (SQL). Marketing leads er de brugere, der har vist interesse på den ene eller anden måde, og som er klar til at få tilsendt markedsføringsmateriale. Et salgs-lead er derimod en bruger, der er klar til at blive kontaktet, og som er det mange vil kalde et varmt lead.

Processen omkring leadgenerering er alfa og omega for, at du opnår succes med dine digitale indsatser. Det primære fokus bør ikke udelukkende være at skaffe leads, men derimod sørge for at processen følger brugeren fra start, så de i sidste ende bliver konverteret til kunder. Leadgenerering går ud på, at du er til stede på de rette kanaler, så din virksomhed bliver fundet allerede, når brugeren søger efter en løsning på deres problem (i Reach og Engage-faserne). Når en bruger falder over din virksomhed, skal de være villige til at afgive informationer som mail og navn, så de bliver et konkret lead (Engage og Activate).

Herefter er der mange muligheder for at bearbejde dine leads, så de bliver mødt af relevant markedsføring, der kan gøre dem salgsklare i sidste ende. Du skal gennemtænke processen, og sørge for, at det, du udsætter dine leads for, er relevant, så du i sidste ende får en loyal kunde ud af det.

Lad os hjælpe jeres virksomhed med at skaffe kvalificerede leads

Der er mange måder at tænke leadgenerering på, og det kan være vidt forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvordan man bør gribe det an. Der findes mange værktøjer, som du kan bruge for at generere leads, så længe du har den rette strategi på plads fra start. Marketing Automation kan bruges til at sende målrettede og automatiserede mails til de rette leads gennem en længere periode, så de bliver ledt tilbage og bliver engageret på ny.

Retargeting er også en klar anbefaling, så du fanger dine leads med annoncering der, hvor de befinder sig. Det er ofte også her, de i forvejen er købsklare, og derfor vil du opleve stor effekt på denne slags markedsføring, hvis du har et veludført setup. Marketing Automation og retargeting er blot nogle af mulighederne, som du kan tænke ind i processen for leadgenerering, som evt. krydret med en stærk gamification-aktivering onsite, tilsammen sikrer en veludført leadstrategi. Der er mange flere måder at gøre det på. Web2Media har mange års erfaring med at gennemtænke det helt rette leadgenereringssetup, og vi står altid klar til at rådgive dig.

Skal vi snakke sammen om leadgenerering?

Har du brug for hjælp til at skaffe leads til din virksomhed? Vi har mange års erfaring med opsætning af den mest optimale proces for leadgenerering alt efter, hvilken virksomhed der er tale om.

Tag endelig fat i os for en uforpligtende snak.