Hvad er inbound marketing?

Inbound marketing er resultatet af, at marketingfeltet har ændret sig og udvidet sig i takt med de muligheder, som internettet stiller til rådighed.

Vi shopper anderledes i dag end tidligere i kraft af internettet. Forbrugerne har med internettet selv mulighed for at finde informationer om produkter – de bestemmer selv, hvilke informationer de får, hvor de får dem, og hvornår de får dem.

Denne forbrugertrend kalder på nye markedsføringsstrategier. Det traditionelle outbound marketing – annoncer i aviser, reklamer på tv, breve eller telefonopkald med budskaber til en bred skare – mister terræn. I stedet bevæger vi os over mod, at virksomheder stiller sig til rådighed for opsøgende kunder med online kvalitetsindhold.

Inbound marketing vs. outbound marketing

Ved at tilbyde relevant content kan virksomheder tiltrække kunder – gøre sig fortjent til deres opmærksomhed – og derigennem generere interesse for forretningen.

Inbound marketing gør en bevægelse fra at købe sig til kunder gennem annoncer og reklamer (push marketing) til at publicere sig til kunder gennem online indhold (pull marketing).

Det handler om at byde sig til, ikke trænge sig på

Hvordan fungerer det i praksis?

De fire stadier af inbound marketing handler om at lære dine kunder at kende – hvor er de på internettet, hvornår er de der, og hvilken information leder de efter.

Inbound marketing bliver typisk inddelt i fire stadier:

  • at tiltrække
  • at konvertere
  • at sælge
  • at pleje.

Gennem disse fire stadier skifter dine kunder rolle fra at være navnløse besøgende på din hjemmeside til at blive købere og ambassadører.

HubSpot
At tiltrække:

Få fat på de rette besøgende

Læg godbidder ud i form af relevant indhold, og lad forbrugerne få færten af din virksomhed.

Det kan bl.a. være blogs, SEO-arbejde, landingssider og sociale medier. Tal til dine kunder i øjenhøjde, sæt dig ind i deres behov, og stå klar med svar på deres spørgsmål.

Gør dig synlig i de søgemaskiner, de bruger, find relevante nøgleord, optimér dine sider, lav indhold og byg links ud fra de ord, de søger på. Del dit indhold på de sociale medier, hvor dine kunder i forvejen er.

At konvertere:

Gør besøgende til leads

Få dine besøgende til at give deres kontaktoplysninger, f.eks. e-mailadresse, så de bliver til leads. Lav f.eks. en kontaktformular, opfordringer (calls-to-action) og landingssider.

Giv kunderne noget igen for deres kontaktoplysninger, f.eks. e-bøger, guides eller anden information, der er værdifuld for kunden. Kontaktoplysninger på dine leads bliver registreret i systemet.

At sælge:

Gør kundeemner til købere

Find det perfekte tidspunkt til at sende e-mails med yderligere informationer, der omhyggeligt matcher med kundeemnets aktiviteter og faser i kunderejsen.

Hold styr på dine relationer til kunderne med CRM-systemer (Customer Relationship Management), og brug marketing automation til at håndtere din kommunikation med kunderne.

At pleje:

Gør købere til ambassadører

Plej relationen til dine kunder, så kunden køber igen, og ideelt set anbefaler dig til andre. Få feedback fra kunderne om deres købsoplevelse.

Stil unikt indhold eller tilbud til rådighed for dine købere, og sørg for at skræddersy det til den specifikke kunde. Følg med i, hvordan du bliver omtalt på sociale medier, og vær synlig.

At tiltrække

At konvertere

At sælge

At pleje

Vi har benyttet Web2Media til alt lige fra digital strategi, proof of concept på de teser, de har påvist os – til fuld skala-eksekvering af marketing automation. Web2Media har været både proaktive, ageret med stor viden på det digitale felt og har været gode til at eksekvere. Vi er meget glade for samarbejdet og ser frem til et fortsat tæt samarbejde fremadrettet.

Kim Harboe
Bladsalgs- og marketingdirektør hos NORDJYSKE Medier

Download e-mail-marketing-guide

Med denne guide bliver du klog på best practices om relevant indhold, trends og statistikker om e-mailmarketing samt den gode emnelinje.

Skal vi tales ved om inbound marketing?

Har du brug for sparring, inspiration eller afklaring af, hvordan du bedst kommer i gang med inbound marketing?

Tag fat i os, og lad os få en uforpligtende sparring om inbound marketing.