Marketing automation – Få succes hos dine kunder

Når marketing automation er bedst, er det en softwareløsning og en måde at arbejde på, der kan løfte din forretning til nye højder. Du rammer de rigtige kunder med de rigtige budskaber på det helt rigtige tidspunkt, og du plejer dine eksisterende kunder bedre. Idet du automatiserer din marketing bliver den også effektiviseret, og du sikrer samtidig, at ingen bolde bliver tabt på gulvet.

Som med så meget andet kræver det selvfølgelig en del arbejde at implementere et helt setup - men når det fungerer, er det til gengæld også virkelig effektivt.

Hos Web2Media har vi opdelt implementering af marketing automation hos vores kunder i flere faser. Vi har erfaret, at det giver langt det bedste slutresultat, og at hele processen bliver langt mere overskuelig for alle de involverede parter.

Vi arbejder dagligt med:

Hvordan fungerer marketing automation?

Ligesom implementeringsprocessen består af flere faser, så er marketing automation også opdelt i flere faser.

  1. I første fase handler det om at tiltrække besøgende til dit site. Det kan gøres på mange måder og her kan vi naturligvis også hjælpe med en bred palette af kompetencer.
  2. I anden fase flytter fokus over på at konvertere den besøgende til et lead, dvs. en person der eksempelvis har tilmeldt sig din virksomheds nyhedsbrev.
  3. I tredje fase skal dine leads konverteres til kunder.
  4. I fjerde fase skal dine kunder plejes og passes, så de køber igen og igen.

Når du har konverteret dine besøgende til leads, kan du begynde at påvirke dem med skræddersyet indhold og budskaber, som får dem til at konvertere hurtigere til kunder, end hvis du blot sendte det samme budskab til alle.

Et godt eksempel på et skræddersyet budskab kan være en e-mail, du sender til dine leads – budskaberne kan eksempelvis være afhængige af brugerens adfærd på websitet eller deres interesser.

Dette er blot en af mange muligheder for at sætte kunden i centrum.

Hvilket marketing automation-system skal jeg vælge?

Med automatiseret markedsføringssoftware, som HubSpot og Marketo, har du mulighed for at følge potentielle kunder online, så du kan ramme dem med de rigtige budskaber på præcist det rigtige tidspunkt.

Hos Web2Media kigger vi ikke kun på etablerede spillere som HubSpot og Marketo, men vi arbejder blandt andet også med Salesforce pardot og Agillic. Vi tester hele tiden værktøjer, der kan booste vores kunders forretning og give dem en nemmere hverdag.

Marketing automation er uden tvivl fremtiden og efterhånden relevant for flere og flere virksomheder.

Glem ikke dine eksisterende kunder

Med marketing automation kan du lave effektive retention-programmer som aldrig før. Skab en god integration mellem jeres CRM og f.eks. HubSpot, og I vil opleve en enorm ”empowerment” af jeres sælgere. Sælgerne kan f.eks. automatisk få besked, når en kunde har vist gentagen interesse for en side på jeres website – så de kan ringe til kunden, mens han/hun stadig er varm.

Mulighederne er mange, og det er ikke nogen hemmelighed, at en værdifuld implementering af marketing automation er en omfattende opgave. Men for mange vil det være den bedste vej at gå. Kontakt os og lad os drøfte, om og hvordan det vil fungere for jeres specifikke situation.

Vi hjælper blandt andet:

Vi har haft et stærkt samarbejde med Web2Media under implementeringen af vores marketing automation-/ESP-system. Vi er i gode hænder – Web2Media har overblik, de tager initiativ, og de har godt styr på håndværket og teknikken.

Peter Lund-Sørensen
Head of Data & Insights at Egmont Publishing A/S

Download marketing automation-guide

Med denne guide får du adgang til de nyeste trends og vores tips og tricks til at opnå succes med din inbound marketing.

Skal vi tales ved om marketing automation?

Har du brug for sparring, inspiration eller afklaring? Eller vil du gerne skære helt ind til benet og finde ud af, om det er den rigtige vej at gå for din virksomhed?

Så tag fat i os og få en uforpligtende snak.