RTB – real time bidding

Real time bidding er automatiseret bannerindkøb. Som annoncør får du mulighed for at byde på hver enkel eksponering på auktionsbasis gennem et DSP; f.eks. Adform.

Hvorfor bruge real time bidding?

Real time bidding er smart, fordi du kan købe bredt ind på alle danske (og udenlandske medier) på én gang. Modsat den gammeldags metode, hvor du kontakter de enkelte medier og aftaler en fast pris.

Du kan ramme dem på tværs af medier med segmenter som demografi, geografi og interaktion på sitet (re-targeting) eller 3. parts-data som bestemmende parameter.

Ved at købe bannerplads med real times bidding sparer du en masse tid, som du ellers skulle bruge på at lave direkte aftaler med forskellige medier, og du får det tilmed til en billigere pris. Dertil kommer målretningen, som giver markant færre spildeksponeringer.

Du kan altså som annoncør byde på brugere med en bestemt adfærd eller bestemte demografiske/geografiske karakteristika på tværs af eller på udvalgte medier.

Eksempel på kampagneopbygning

En webshop sælger haveredskaber og ønsker at være eksponeret til husejere samt at aktivere personer med interesse for deres produkter:

  • Intelligent retargeting – med real time bidding kan du lave en kampagne, der genaktiverer besøgende, som forlod siden uden at købe. Med dynamiske bannere kan du vise relevant indhold baseret på kundens adfærd på siden. Ligeledes er det muligt at fange brugere, der blot interagerer med banneret. F.eks. ser video, holder musen over i X antal sekunder, bladrer i produkterne osv.
  • Data-driven – med real time bidding kan du lave en kampagne udelukkende målrettet til personer, der har søgt efter haveredskaber på DBA, Pricerunner eller lignende. På Adform kan du med resulterende data vise disse brugere relevante produkter via bannere andre steder på nettet.
  • Effektfuld branding – med real time bidding kan du eksponere dit budskab til en afgrænset målgruppe. Gennem DSP’en, f.eks. Adform, opnår du billigere priser end traditionel indkøb. Sammenlignet med TV opnår du et reach til en mere præcis målgruppe - ofte til en tiendedel af prisen.

Nøgletal

Real time bidding bliver handlet i en kurs kaldet CPM (cost per thousand impressions).

Det er et omkostningseffektivt marketingsværktøj med positive konsekvenser for omsætningen. De 5 vigtigste er:

  1. Synergi: Skaber positiv effekt på andre kanaler som følge af større brandgenkendelse herunder afledt effekt på vigtige KPI som konv.%, tid på side og genbesøg.
  2. Brandsøgning: Erfaringen viser, at en real time bidding-kampagne øger efterspørgslen på brandet/webshop-navnet.
  3. Eksponering: Skaber top of mind-awareness omkring dit brand gennem visning af bannere.
  4. Trafik: Medfører kliks på dine bannere og dermed en strøm af interesserede besøgende.
  5. Salg: En del af de besøgende konverteres til kunder – særligt retargeting giver direkte salg.

Fordele ved RTB hos Web2Media

Gennem en lang række kampagner i forskellige brancher har vi opnået en dyb ekspertviden om optimal opbygning af en RTB-kampagne.

På tværs af vores kundeportefølje køber vi stort og dermed billigt ind gennem Adform. Gennem dialog og indsigt i jeres forretning opstiller vi et skræddersyet budgetforslag til både branding og retargeting. Vi opsætter kampagnen for dig og optimerer løbende på medie- og budstrategi. Når kampagnen slutter, afleverer vi en dybdegående evalueringsrapport, hvor vi evaluerer om målsætningerne for kampagnen er opnået. I får:

  • Større engagement i form af trafik og salg
  • Brandingeffekt udtrykt flere brandsøgninger – ofte en stigning på 10-15 %
  • Forbedret målretning af kampagnen til slutkunderne (eliminering af spildte visninger)
  • Uvildig evaluering af kampagnen udtrykt i letlæselig rapport med tværkanal-evaluering og KPI på tværs af de vigtigste nøgleparametre

Er det noget for dig?

Det kan det være. Vi anbefaler en snak med en RTB-specialist og din rådgiver for at vurdere potentialet for din forretning. Vi anbefaler altid, du som minimum afsætter 20.000 kr. om måneden – og en periode på 6-8 uger for at få fuldt udbytte. Det endelige budget vil afhænge af ambitioner samt målgruppe og er ofte større end minimumseffekten.

Case

rtb-tabel

Der kommer ofte over tre gange så mange kliks på kampagner med intelligente bannere fra Raptors algoritme. I gennemsnit ser vi således en stigning på 100-200 % i kampagnens CTR %.

Personaliseret retargeting

Ved at bruge dynamiske bannere i din retargeting kan du som annoncør få langt større respons på dine kampagner. Dynamiske bannere viser rekommanderet indhold baseret på den besøgendes adfærd på siden. Raptor bruger en algoritme, der arbejder med, hvilke produkter den besøgende har klikket på samt andre relevante faktorer som f.eks. populære produkter.

På tværs af vores kampagner har vi set en markant stigning i CTR % ved brug af dynamiske bannere sammenlignet med statiske bannere.

Hemmeligheden bag real time bidding

En RTB-kampagne kommer ofte bredt ud i medielandskabet. Via din kampagne opnår du indledningsvist et datagrundlag for, hvilke medier der engagerer sig mest med dit brand/produkt, og derved hvor på nettet din målgruppe befinder sig.

Vi tilbyder løbende optimering, således kampagneperformance opnår kontinuerligt forbedrede resultater.

Vi laver RTB for blandt andet:

De havde gode værktøjer til at snævre og ”hegne” målgruppen ind, de kom med et gennemarbejdet kampagneoplæg, der var i tråd med vores målsætning og ambitionsniveau, og så udviste de en stor produktforståelse. Samlet set skabte det resultater, der slog både vores målsætning og mine forventninger.

Bettina Movang
Salgs- og marketingdirektør hos Køkkensnedkeren

Skal vi tales ved om real time bidding?

Har du brug for sparring, inspiration eller afklaring? Eller vil du gerne skære helt ind til benet og finde ud af, om real time bidding er den rigtige vej at gå for din virksomhed?

Så tag fat i os og få en uforpligtende snak.