Konverteringsoptimering skaber resultater på bundlinjen

Det er langt fra alle, der har øje for brugervenlighed, når de ønsker at øge salg og konverteringer online. Der er en tendens til at fokusere på at drive trafik ind på websitet, og knap så meget fokus på, hvordan vi skaber altafgørende konverteringer. Men værdien af konverteringsoptimering er ikke til at tage fejl af!

Du kan drive nok så meget trafik ind, men hvis ikke dine besøgende konverterer, så vil du ikke se resultater på bundlinjen. Web2Media hjælper dig med at analysere og teste dit website og kommer med anbefalinger til, hvordan du kan optimere din digitale forretning.

Konvertér dine besøgende til kunder

En konvertering er betegnelsen for en aktiv handling, som brugerne foretager sig, når de besøger din side. Normalvis er en konvertering associeret med et salg. Det er nemlig altafgørende for din webshop, at den konverterer dine besøgende til kunder.

Har du ikke en onlineshop, har din hjemmeside med stor sandsynlighed et andet konverteringsmål, f.eks. at skaffe leads til senere salg. Der findes adskillige typer konverteringer, som kan være værdiskabende for din virksomhed. Derfor er det helt centralt, at du, som noget af det første, får defineret, hvilken konvertering du ønsker at forbedre for at kunne arbejde målrettet med konverteringsoptimering.

En konvertering kan blandt andet være:

  • Tilmelding til nyhedsbrev
  • Download af materiale
  • Udfyldt kontaktformular
  • Booking af møde
  • Direkte opkald
  • Køb i webshop

Hvorfor arbejder vi med konverteringsoptimering?

Ethvert website, der har til formål at skaffe kunder, er nødt til at have fokus på konvertering. Formålet med konverteringsoptimering er at øge brugervenligheden af din digitale forretning via data, tests, analyser og designtilpasninger. Ønsker du at optimere dit website, er det vigtigt at sætte alle sejl ind på at forbedre brugeroplevelsen (UX). Brugeroplevelsen er nemlig særdeles central for at skabe en succesfuld onlineforretning og øge antallet af konverteringer.

Sidens brugeroplevelse forbedres bl.a. ved at gøre det mere intuitivt for brugerne at navigere rundt på din hjemmeside, så de altid kan finde det, de søger. Dit website har kun meget få sekunder til at skabe et godt førstehåndsindtryk. Gør den ikke det, forlader dine besøgende siden igen – og sandsynligheden for, at de kommer tilbage eller anbefaler din virksomhed til andre, er meget lav. Fokus på brugeroplevelsen er vigtig, fordi du øger din konvertering og derved også din omsætning. Samtidig opnår du loyale kunder og øget kundetilfredshed.

Fakta

Det koster i gennemsnit 5 gange så meget at skaffe en ny kunde i forhold til at fastholde en eksisterende.

89 % af forbrugerne køber fra en konkurrent efter en dårlig brugeroplevelse.

Kun ca. 4 % af utilfredse kunder klager. 96 % forlader siden og kommer ikke tilbage igen.

Vi snuser altid i data

Når vi arbejder med konverteringsoptimering, indsamler vi data om brugernes adfærd og udarbejder forslag til, hvordan vi kan øge konverteringen på siden ud fra best practices. Hos Web2Media udarbejder vi altid anbefalinger til konverteringsoptimering baseret på kvantitative data. Vi analyserer data fra Google Analytics og/eller opsætter A/B split-tests for at finde frem til konverteringsdræberne på dit website. Hos Web2Media udfører vi også kvalitativ brugerresearch, herunder:

  • Interviews
  • tænke-højt-brugertest
  • screenrecordings (Hotjar)

Ud fra denne data opnår vi større forståelse for brugerens adfærd og udarbejder anbefalinger til konverteringsoptimeringer, som skaber værdi for netop din målgruppe. Den nye viden kan resultere i et komplet redesign af dit website eller blot mindre konverteringsoptimeringer, som kan gøre en enorm forskel på bundlinjen. Vi garanterer, at du i samarbejde med os vil se overvældende resultater med gennemtænkte anbefalinger og stærk eksekvering på baggrund af mange års erfaring og know how.

Få mere ud af dine annoncekroner med konverteringsoptimering

Brugeroplevelsen på din webshop har også stor betydning for, om dine annoncekroner bliver tjent hjem. Google straffer nemlig hjemmesider, som ikke er ”gode”, f.eks. hjemmesider som ikke har relevant indhold for målgruppen. Googles algoritmer undersøger også landingssidens kvalitet, når klikprisen bestemmes. Det vil sige, at det bliver dyrere for dig at annoncere, hvis du har en dårlig landingssideoplevelse.

Dit website skal derfor have en overskuelig navigation, så brugeren kan finde det, de leder efter. Andre parametre, såsom loadhastighed og mobiloplevelsen, har også indflydelse på, om landingssiden lever op til Googles høje krav. Det er derfor helt centralt, at du arbejder med din oplevelse på websitet, hvis du skal have mest mulig ud af din annoncering gennem Google, og her kan vi rådgive dig til den bedst mulige brugeroplevelse.

Skal vi tage en snak om konverteringsoptimering?

Har du brug for sparring, inspiration eller afklaring? Eller vil du gerne finde ud af, hvilken strategi du skal ligge for jeres konverteringsoptimering?

Så tag fat i os og få en uforpligtende snak om konverteringsoptimering.