
Indledning
Så er vi kommet på den anden side af februar. Vintersalget ebber ud, og forårsforberedelserne tager fart. Efter en januar, hvor mange fokuserede på at genaktivere julehandelskunderne, ser vi i februar en fortsat positiv vækst i omsætning sammenlignet med 2024.
Månedens resultater
- Sessionsindeks 106
- Transaktionsindeks 100
- Omsætningsindeks 110
Analyse
Med en 10% højere omsætning og 6% flere sessioner end sidste år, ser februar pæn ud. Men vi skal ærligt indrømme, at vi havde højere forventninger. Februar udviklede sig nemlig lovende, og indtil den sidste uge så tallene rigtig gode ud. Desværre holdt momentum ikke hele vejen. Så hvis du har oplevet, at farten på salget tog lidt af her til sidst på måneden, er du ikke alene.
Samtidig er februar typisk en måned, hvor mange e-handlere arbejder med at optimere deres strategi. Sammen med marts udgør månederne optakten til forårsudsalget. Det er nu, de sidste kampagneforberedelser til påskesalg og forårskollektioner gøres klar.
Anbefalinger
Nu begynder vejret for alvor at påvirke salget, og det er værd at tænke strategisk over, hvordan skiftende vejrforhold kan påvirke hvilke produkter, dine kunder er mest tilbøjelige til at købe.
I dag gør teknologien det muligt at koble sine annoncebudgetter direkte til vejrudsigten. Med services som Google Weather kan du automatisk øge dit annoncespend, når vejret understøtter din forretning – og sænke det igen, når efterspørgslen falder. Sælger du eksempelvis regntøj, kan du opsætte en logik, der automatisk hæver budgettet, når det regner, og justerer det ned, når vejret er godt, og solen står højt.
Dét er smart. Så overvej om det er noget, som giver mening for din forretning at udnytte.
Vær også opmærksom på, at påsken i år falder i april – modsat sidste år, hvor den lå i marts. Det betyder, at næste måneds salgstal ikke kan sammenlignes direkte med året før. Så hold det for øje, når du evaluerer performance.
Med det sagt er det ikke for tidligt at få styr på dine påskekampagner. Forårssalget – og vejret – nærmer sig, så sørg for, at produkterne på de gode placeringer i din webshop matcher sæsonen. Godt købmandskab er stadig nøglen til succes – også online.
Til sidst en vigtig note til dig, der bruger Klaviyo: Som du sikkert har hørt, har platformen justeret deres prismodel, hvilket for mange betyder markant højere omkostninger. Hvis du har brug for hjælp til at optimere dine lister, så tag fat i os. Det er ikke raketvidenskab, men kan for nogen virksomheder spare tusinder af kroner hver måned. Og de penge er jo langt bedre investeret i forårets kampagner.
________________
Tallene bag Web2Medias E-handelsbarometer
Web2Medias E-handelsbarometer er bygget på data fra et bredt udsnit af Web2Medias kunder, hvis primære forretning er e-handel. Udviklingen i forhold til sidste år udregnes måned for måned for hver virksomhed. Herefter laves der et gennemsnit af dette, hvilket gør, at ingen virksomheder vægter højere end andre. Til sidst har vi fjernet outliers inden for hvert indeks, hvilket giver os et trimmet gennemsnit, som kan bruges til at se tendenser i udviklingen.