Indledning
November måned landede et godt sted for langt de fleste e-handlere med et omsætningsindeks på 112. Månedens omsætning levede i høj grad op til forventningerne - og faktisk også mere til!
Omsætningen blev især drevet af nøgle-dage som Singles Day (11/11), fredagen før Black Friday og Black Friday. Interessant nok var der ingen tydelige store salgsdrivere blandt varerne i år, men derimod gode resultater på tværs af både kategorier og brancher.
Månedens resultater
- Sessionsindeks 116
- Transaktionsindeks 104
- Omsætningsindeks 112
Analyse
Det kommer nok ikke bag på nogen, at november, med sin position som højsæson, er en afgørende måned for e-handlere. I år lander omsætningsindekset på 112 for november, som alt i alt har været en god måned. Månedens omsætning blev endda lidt bedre, end vi havde turde håbe på, og overraskede positivt i slutspurten. Adobes data viser, at Black Friday forbruget i 2024 er 10% højere end i 2023. I USA er Cyber Monday, som er mandagen efter Black Friday, typisk den største salgsdag. I Danmark ser vi år for år også en tendens til, at Cyber Monday-salget vokser.
Selve Black Friday faldt i år på en lønningsdag, hvilket også gav et ekstra boost til købekraften som forventet. Samtidig viser vores tal, at Singles Day og fredagen før Black Friday, den såkaldte Fake Friday, ligeledes var store handelsdage. Det viser samtidig, at en kampagneplanlægning med flere nedslagspunkter har haft stor betydning for omsætningen. Dagene op til Black Friday har derimod præsteret dårligere end sidste år. Det peger dog tilbage på, at Black Friday faldt på en lønningsdag, hvorfor mange har brugt dagene op til på at researche deres køb.
Særligt interessant for i år er, at vi ikke har kunne identificere én type af varer, der har drevet salget, som vi eksempelvis så det sidste år med airfryers. Omsætningen har været på tværs af kategorier og falder ikke under et fælles tema. Formentligt er der mange, der har købt ting, de ellers ville købe til sig selv i hverdagen, hvorfor november i år ikke kun har været brugt til julegaveindkøb. Vi kan også se, at kurvstørrelsen er en smule større end sidste år, og at folk nu igen er klar til at gøre dyrere køb.
Fremtidsudsigter
Når man som e-handler skal danne sig et overblik over novembers performance, skal man være opmærksom på, at november og december i år ligger forskudt i forhold til sidste år. Det vil sige, at flere af de dage, der kommer lige efter Black Friday, er placeret i starten af december frem for i november. Det betyder også, at vi kan forvente en december, der ser bedre ud end sidste år. Vi kan blandt andet allerede nu se, at søgninger på gavekort begynder at stige mere, end hvad vi ellers har set tidligere.
Anbefalinger
I december bør du som e-handler have fokus på gavekort. Her skal du sørge for, at købsprocessen er gennemskuelig, og at gavekortet er både flot og nemt at aflevere til modtageren. Det kan nemlig komme til at være afgørende for de købsbeslutninger, der nu venter for mange kunder.
Det er også en god ide at gøre brug af de permissions, der er indsamlet i forbindelse med Black Friday ved at aktivere de nye kunder. På den måde kan e-handlere gribe de gaver, der potentielt er glemt eller mangler at blive købt ind. En måde at gå til det på helt konkret, kan være at give fordele til de kunder, der kommer hurtigt tilbage ved at tilbyde eksempelvis rabat på næste køb eller en voucher. Indgangsvinklen kan her være at tale til dem, der eksempelvis mangler at købe mandelgaven eller måske en værtsgave til decembers mange julearrangementer.
November bekræfter sin rolle som en vigtig handelsmåned og med gode resultater i ryggen, ser vi frem til formentligt at kunne fortsætte den positive tendens med resten af decembersalget.
________________
Tallene bag Web2Medias E-handelsbarometer
Web2Medias E-handelsbarometer er bygget på data fra et bredt udsnit af Web2Medias kunder, hvis primære forretning er e-handel. Udviklingen i forhold til sidste år udregnes måned for måned for hver virksomhed. Herefter laves der et gennemsnit af dette, hvilket gør, at ingen virksomheder vægter højere end andre. Til sidst har vi fjernet outliers inden for hvert indeks, hvilket giver os et trimmet gennemsnit, som kan bruges til at se tendenser i udviklingen.