E-handelsbarometer – oktober 2024

 

Indledning

Oktober blev ikke helt, som vi havde forventet. Den opgang, vi oplevede i september, fortsatte nemlig ikke ind i oktober, og omsætningsindekset ramte ikke 100 - som først antaget. Dog afslører oktober en interessant tendens til, at forbrugernes indkøbskurve er markant større end sidste år. Derfor tør vi godt håbe på en positiv november-handel til trods for en oktober, der ved første øjekast lander lidt lunkent.

 

Månedens resultater

  • Sessionsindeks 102
  • Transaktionsindeks 91
  • Omsætningsindeks 98

 

 

Analyse

Med septembers fremgang fulgte en klar forventning om, at vi ville kunne aflæse et indeks over 100 i oktober. Det blev dog ikke helt sådan, da oktober i stedet måtte nøjes med et indeks for omsætning på 98. Med til historien hører, at oktober sidste år var exceptionelt god med et indeks på hele 120 sammenlignet med 2022. Det er med andre ord et svært udgangspunkt at sammenligne med i år. Med det in mente er oktober med en status quo derfor ikke helt så kedeligt, som det måske kunne se ud ved første øjekast. 

Forbrugertilliden falder i oktober, og det kan påvirke det samlede marked. Men en positiv ting er, at spend-indekset ligger på samme niveau som sidste år – på trods af det øgede pres fra spillere som Temu. Det betyder, at markedsføring har kostet nogenlunde det samme som sidste år, hvilket vi ikke har set i mange måneder. Samtidig er omsætningen tæt på sidste års niveau. Med andre ord fik man i oktober den samme omsætning for de samme annoncekroner som sidste år – og det er et godt tegn, når man tager marketinglandskabet i betragtning.

Når vi dykker længere ned i tallene, kan vi blandt andet se, at omsætningen stort set er den samme, som vi så i oktober sidste år. Den interessante forskel er, at selvom der er færre transaktioner, så er der samtidig også en større kurv. Faktisk er kurvstørrelsen på indeks 120 i oktober og dermed også den højeste vækst i kurvstørrelse, vi har set YoY (Year over Year) de seneste to år. Det betyder, at de, der har købt, har købt for mere, end de gjorde sidste år. Det taler fint ind i de forbrugerforventninger, der har været om, at mange har udskudt de større køb. En del af forbrugertillidsindekset bygger på, hvorvidt man vil udskyde at gøre et større køb. Her er tendensen til at svare nej markant højere end den har været siden 2022. Folk er i højere grad klar til at gøre de store køb, de ellers har udsat.

I de seneste år har vi set ofte set, at mange forbrugere begynder deres research allerede i oktober, så de er klar til højsæsonen. Men i 2024 har vi ikke set samme aktivitet, hvilket kan skabe lidt bekymring for salget i november. På den anden side matcher sessioner og omsætning nogenlunde med sidste års niveau. Og når sessioner er høje i forhold til omsætning betyder det enten, at vi ser en positiv effekt måneden efter, eller at forbrugerne generelt har fået en mere prisfokuseret adfærd. Noget positivt for november er dog, at kurvstørrelsen er markant større end sidste år.

 

Fremtidsudsigter

Med november kigger vi også frem mod  “Black Month”. Og det er altså ikke fordi dagene bliver kortere, men fordi vi nærmer os “Black Friday”. Vi tror samlet set stadig på vækst for november, hvor vi forventer at indeks kan ramme mellem 100 og 106. Den formodning er vi ikke alene om i DK. Adobe forudser en vækst på + 7,5 % sammenlignet med sidste år for den amerikanske holiday season med et forventet indeks 107,5. 

Forbrugertilliden er ikke i top endnu, men flere undersøgelser viser, at folk er opsat på at købe deres julegaver i november. Vores konklusion på november bliver derfor, at selvom vi formentlig ikke kan se frem til en måned, hvor vi har armene over hovedet over resultaterne, så tror vi på en overordnet positiv november. Dog skal man som e-handler være opmærksom på at der er færre dage efter Black Friday, der ligger i november i 2024, så det er vigtigt at holde sig det samlede billede for november og december for øje.  

 

Anbefalinger 

Vores bedste anbefaling til e-commercers er derfor simpelthen at køre på i november og december med ikke bare Black Friday men også de andre mærkedage, der er i perioden såsom Singles Day og Cyber Monday. Samtidig kan det stadig betale sig at indsamle permissions, da mange af dem, der køber gaver i november, vender tilbage i december, hvis de mangler at gøre et sidste juleindkøb. På den måde kan man allerede i november skabe incitament til forbrugernes kommende køb. Det kan eksempelvis være i form af en voucher med en begrænset tidsfrist. Endelig er gavekort, igen i år, ikke uden betydning. Tværtimod viser Accentures undersøgelse fra 2024, at 40% af gavekøbere allerede nu ved, at gavekort kommer til at udgøre en del af deres samlede gaveindkøb. 

Næste måneds barometer bliver meget muligt årets mest spændende! Der får vi nemlig at se, hvordan det er gået danske e-commercere i løbet af Black MonthSå hvis du ikke allerede er tilmeldt vores nyhedsbrev (tilmeld dig længere nede), eller følger os på sociale medier, er det altså nu, hvis du ikke vil gå glip af novembers vigtige resultater.

 

________________

Tallene bag Web2Medias E-handelsbarometer
Web2Medias E-handelsbarometer er bygget på data fra et bredt udsnit af Web2Medias kunder, hvis primære forretning er e-handel. Udviklingen i forhold til sidste år udregnes måned for måned for hver virksomhed. Herefter laves der et gennemsnit af dette, hvilket gør, at ingen virksomheder vægter højere end andre. Til sidst har vi fjernet outliers inden for hvert indeks, hvilket giver os et trimmet gennemsnit, som kan bruges til at se tendenser i udviklingen.

Skal vi hjælpe med at vækste din digitale forretning?