Er Google Analytics det bedste værktøj for dig?

En datadrevet vurdering af analyseværktøjer
Et godt webanalyseværktøj må siges at være et helt uundværligt redskab for de fleste, der arbejder med e-commerce. Google Analytics, i daglig tale GA4, har længe været den ukronede konge. Men findes der i dag andre relevante og troværdige værktøjer? Med strammere privatlivsregler som GDPR og en stigende tendens til cookieafvisning, er det et spørgsmål, der er mere relevant end nogensinde før. Vi har gjort forarbejdet for dig og testet forskellige redskaber som et alternativ til GA4.

 

Hvordan er testen lavet?

I dag tilbydes der en lang række webanalyseværktøjer. Vi har udplukket en lille håndfuld af de fire førende alternativer: Matomo, Piwik Pro, Mixpanel og Fathom og sammenlignet dem med GA4. Værktøjerne dækker forskellig pris- og detaljeniveauer. 

Over en periode på fire måneder opsatte vi værktøjerne på flere forskellige af vores kunder inden for e-commerce og B2B i en dybdegående test. Virksomhederne varierede i størrelse og omsætning for at sikre et bredere sammenligningsgrundlag. Vi fulgte de mest væsentlige parametre for trafikanalyse som blandt andet sessioner, konverteringer og omsætning.

Hvad viser testen?

Vores undersøgelse viste, at flere af de alternative værktøjer leverer trafikanalyse på et niveau tilsvarende GA4 for nøgletal som antal konverteringer og omsætning. En af de væsentligste forskelle viste sig at være i selve attribueringen mellem kanalerne. Særligt navngivning og attribuering af det, som GA4 kalder source/medium, skiller sig ud. Det springende punkt mellem GA4 og alternativerne falder derfor på datasikkerhed og overholdelse af GDPR-regler.

 

Klik på billedet for at se i fuld størrelse 

Resultaterne for e-comerce

I vores test af en e-commerce-virksomhed viste Google Ads den højeste attribuering på tværs af samtlige værktøjer. Sessioner, konverteringer og omsætning blev generelt fordelt ens mellem kanalerne, mens sessioner viste større variation i fordelingen. Mixpanel tilskrev flest sessioner til Google Ads og GA4 tildelte sociale medier den største andel. Piwik Pro havde en mere ligelig fordeling mellem Google Ads og sociale medier. Forskellene er illustreret i nedenstående figur.

 

 

Selvom værktøjerne samlet set præsterer ens i attribuering, kræver variationen ved navngivning og fordeling altså en tilpasning, hvis man skifter værktøj.

 

Resultaterne for B2B

I B2B-testen blev GA4 testet både med datamodellering (Googles standardindstilling) og uden. Resultaterne for omsætning og konverteringer var ensartede, hvortil alle værktøjer viste en attribuering på 70% til Google Ads samt direkte trafik. En interessant forskel viste sig i attribueringen af sessioner. Her viste GA4, både med og uden modellering, en tildeling af trafikken til Google Ads og direkte trafik på samlet set over 85%. Mixpanel viste den største andel til organisk trafik, på tværs af værktøjerne, hvilket formentligt skyldes værktøjets alternative attribueringsmodeller.
Nøgletal som sessioner og omsætning forblev med samme præcision som GA4 på tværs af værktøjer, mens forskellen fandtes i attribueringen og navngivningen mellem kanaler.

 

Server-side tracking som et nødvendigt fundament

I testen stod det klart, at både GA4 og de alternative værktøjer var udfordret af cookieafvisninger - som potentielt kan skjule op til halvdelen af de besøgene. Derfor anbefaler vi kraftigt at supplere med server-side tracking uanset hvilket webanalyseværktøj, du vælger at bruge.

 

Fordele ved serverside tracking

☑  Reducerer datatab forårsaget af cookie-afvisning

☑  Giver bedre kontrol over dataindsamlingen

☑  Sikrer en fuld overensstemmelse med GDPR

Hvorfor vælge server-side tracking?

Med server-side tracking indsamles data direkte på serveren, uden om brugerens browser, hvilket sikrer dig en mere pålidelig dataindsamling - selv ved en høj cookie-afvisningsrate. Det betyder også, at du får et mere præcist og omfattende indblik i brugeradfærden hos dine besøgende.  Sidst men ikke mindst er en af de store fordele, foruden bedre kontrol over din dataindsamling, at server-side tracking sikrer fuld overensstemmelse med GDPR. Derfor er metoden en effektiv løsning for de virksomheder, som ønsker en robust datainfrastruktur, der er både mere pålidelig og omfangsrig.

 

Vores anbefaling 

Testen viser, at det, for både e-commerce og B2B, gælder om at være opmærksom på, hvordan aktiviteter måles på tværs af kanaler, samt at være opmærksom på navngivning og attribuering. Vælger du et alternativ til GA4, anbefaler vi derfor altid at køre med parallelle systemer de første par måneder efter implementeringen af det nye værktøj, så du kan nå at blive sikker i at navigere i det nye system.
Når du vælger analyseværktøj, bør du overveje parametre som din virksomheds målsætninger, budget og krav til datasikkerhed. Det kræver med andre ord en afvejning af kontrol, funktionalitet og gennemsigtighed.

Særligt Matomo, Piwik Pro og Fathom har den fordel, at de tilbyder bedre databeskyttelse, en øget GDPR-sikring samt mulighed for at anvende EU-baserede servere. Med GA4 følger i dag en risiko, der består i at selve lovligheden afhænger af en dataaftale mellem USA og EU. Er datasikkerhed afgørende for din virksomhed, er Piwik Pro testens bedste alternativ til GA4.

Det rette webanalyseværktøj afhænger af din virksomheds prioriteter og en risikovurdering af fremtidige data-aftaler mellem USA og EU. Hvis du både vil sikre bedre databeskyttelse samt sørge for at prioritere GDPR-overholdelse, kan et af de testede alternativer til GA4, i kombination med server-side tracking, være en stærk og fremtidssikret løsning til din webanalyse.

Skal vi hjælpe med at vækste din digitale forretning?