Det er ikke altid nemt at finde den perfekte julegave – og her bliver gavekort redningen for mange.
Interessen for gavekort er allerede stigende, og den topper typisk lige omkring det tidspunkt, hvor fragtfirmaerne ikke længere kan garantere levering inden jul. I år er sidste frist for levering med PostNord den 20. december - og derfor også din deadline for at have gavekortene klar i din webshop.
Herunder kan du se en aktuel graf fra Google Trends, der viser søgninger på gavekort fra september til november 2024. Grafen sammenligner også med antal søgninger 2023 frem til årsskiftet.
Tjekliste til at styrke salget af gavekort
Har du styr på gavekort til din webshop? Vi har samlet en tjekliste med nogle af de vigtigste punkter, du bør huske.
☑ Gavekort er synlige på forsiden
☑ Gavekort er nemme at finde på tværs af sitet
☑ Gavekortet er pænt og nemt at aflevere
☑ Købsprocessen er nem og gennemskuelig
☑ Kommunikationen er tilpasset din målgruppe
☑ Brug organiske opslag på sociale medier op til jul
Sådan gør du gavekort til en succes
1. Gør gavekort synlige på forsiden
Jagten på den perfekte gave leder mange kunder omkring forsiden. Et gavekort kan være redningen for dem, der i lang tid har ledt efter den helt rigtige gave uden held.
2. Gavekort bør være nemme at finde, uanset hvor kunden er på siden
Placér gavekort i topmenuen for at sikre maksimal synlighed, eller brug en pop-up de sidste dage op til jul for at fange kundernes opmærksomhed i sidste øjeblik.
3. Gavekortet skal være pænt og nemt at aflevere
Uanset om det er fysisk eller print-selv, skal gavekortet fremstå indbydende og være en gave i sig selv.
4. Sørg for en nem og gennemskuelig købsproces med klare betingelser
Det skal være enkelt og trygt for kunden at købe et gavekort – især for førstegangskøbere. Gør det tydeligt, hvad der sker under købsprocessen, og sørg for, at betingelserne for gavekortet er korte, klare og lette at finde.
5. Tilpas din kommunikation til målgruppen for gavekortet
Kvinder køber ofte gavekort til mænds foretrukne webshops, mens mænd gør det samme til kvinder. Sørg for, at din markedsføring afspejler denne dynamik, så den rammer rigtigt.
6. Promovér gavekort organisk på sociale medier
Facebook og Instagram er oplagte kanaler til at ramme kunder, der mangler en gave i sidste øjeblik. Lav organiske posts med gavekort i dagene op til jul for at gøre det nemt for dine følgere at få ordnet de sidste julegaver.
Inspiration til hvordan det skal gøres
Nogle gange kan det være rart bare at se, hvordan andre gør det. Her har vi et par eksempler fra Bog & Idé og Lübker Golf & Spa Resort, som giver gavekortene plads i menuen og skaber en god kundeoplevelse:
Brug for sparring?
Hvis du har spørgsmål eller brug for sparring om gavekort, eller hvordan de bedst kan fremhæves på din webshop, er du altid velkommen til at tage fat i os. Vi deler gerne vores erfaringer og hjælper dig med at finde den bedste løsning til dine behov.