E-handelsbarometer – Udland Q1 2024

Web2Media samarbejder med flere virksomheder, som også har aktiviteter i udlandet. Vi er blandt Europas førende inden for Digital Performance Marketing, Marketing Tech samt Digital Strategi og eksekvering, og vi har hjulet flere af vores danske kunder med eksport til at få international succes. På den baggrund vil vi hvert kvartal indsamle benchmark fra vores samarbejdspartnere og give indsigter på europæiske markeder.

Om Web2Medias eksport e-commercebarometer 

Indekset er skabt ud fra alle virksomheder, Web2Media samarbejder med omkring aktiviteter i udlandet. Tallene er indekserede og sammenligningen er samme periode året før. I lighed med vores generelle indeks for e-commerce i Danmark (E-commercebarometeret), så er virksomheder med vækst over 200 point taget ud af gennemsnitsberegningen. Hver virksomhed tæller som 1 i beregningen af gennemsnittet, og virksomheder med mange brands er samlet som 1 enhed for ikke at skævvride indekset. 

Sammen med forbrugertillid i landene og markedsudvikling kan det give et perspektiv på, om en eventuel nedgang er sæsonbetonet, eller om det er mere sandsynligt, at det er relateret til markedet eller udfordringer specifikt er for virksomheden. 

Udviklingen i Q1 

Væksten i sessioner i Q1 er markant i Tyskland og Holland. Vi kan se, at sessioner stiger markant i marts i forbindelse med påsken. Det betyder, at der er positive forventninger til performance i april. For dig som e-handler eller marketeer vil det være vigtigt lige nu at arbejde målrettet med remarketing og målrettet markedsføring til dine allerede kendte kunder, som du har permissions på.  

Særligt det hollandske marked er interessant at satse på i 2024, fordi vi generelt ser en positiv tendens for de danske virksomheder, vi har med i indekset (hvor der også er flere virksomheder, som ikke tæller med i vores indekstal, fordi de er over 200).   

På det norske marked oplever vi, at indekstallene for både omsætning og sessioner er under 100 i Q1. I 2023 oplevede det norske marked en faldende forbrugertillid. Selvom Norge ikke er ramt af inflationen på samme måde som det svenske og tyske marked, så oplever det norske marked en følelse af krise hos de norske forbrugere, som har skabt en større påholdenhed.  

Det svenske marked er fortsat ramt af den krisetendens, som har bidt sig fast i 2023, og det svenske indekstal for omsætning i Q1 ligger på blot 82.  

 

Forventninger til 2. kvartal

Starten af januar markerede et indeks på under 100 for alle lande. Derfor har vores forventninger også været et reduceret forbrug på de udenlandske lande. Det er også det billede, vi har set. Men for både Sverige og Norge oplever vi en opadgående tendens i marts og en positiv stabilisering i Holland. Påsken lå tidligt i år, allerede i marts, og vores forventning er, at den øgede søgeadfærd, som ferieperioder skaber, vil medføre en god april – særligt i Tyskland og Holland. Indekstallet for sessioner i Q1 er nemlig markant højere i disse to lande sammenlignet med Q4 i 2023.  

Indekstallet for omsætning er mindre i Q1 i alle fire lande sammenlignet med Q4 i 2023. Alle lande har dog haft en lavere inflation i de tre sidste måneder i 2023. Inflationen er sammen med forbrugertilliden vigtige parametre, når vi skal vurdere, om vi ser imod vækst eller nedgang.  

Generelt er der historisk forsinkelse på sammenhængen mellem inflation og forbrug. Baseret på inflation og forbrugertillid samt resultater over tid vil forventningen være, at Sverige fortsat vil være i indeks 80-90 i Q2. Sverige er derfor også et marked, hvor man skal være tydelig omkring, hvad jeres brand og jeres varer/produkter tilbyder for at øge sandsynligheden for positive resultater. I markeder med høj krisebevidsthed som i Sverige kan der være en tendens hos forbrugeren til at vælge kendte og lokale brands. Det kan udfordre danske virksomheder, som opererer på det svenske marked. 

Vi ser, at nogle typer varer har en højere vækstrate end andre. Fx oplever vi, at tøj og sko er en branche, hvor vi på tværs af lande har set en højere indeks. I markeder med lav forbrugertillid kan det være ekstra vigtigt at arbejde med kendskab til jeres varer og også arbejde med differentierede priser og påvirke de mekanismer. Rent psykologisk set har det en positiv effekt at tilbyde varer inden for flere prisklasser. Ved at tilbyde produkter i forskellige prisklasser er det mere sandsynligt, at du kan konvertere trafikken til salg. Forskellige prispunkter betyder, at forbrugere har noget at sammenligne med og den relative pris har en betydning for købsbeslutningen. 

Forventningen til Norge, Tyskland og Holland er, at Q2 vil lande i et positivt indeks. Norge er særligt spændende i denne sammenhæng, fordi de økonomiske tendenser lige nu peger på vækst, men med en lav forbrugertillid, har vi en betydelig faktor, som kan medføre, at Norge i højere grad komme til at ligne det svenske marked.   

Skal vi hjælpe med at vækste din digitale forretning?