7 tips, der maksimerer udbyttet af dit marketingbudget

Langt de fleste virksomheder har samme mål for deres marketing: At få maksimalt udbytte af hver en krone. Det gælder de penge, der bruges på alt fra annoncering til timeressourcer afsat til planlægning, udarbejdelse af kreativer og opsætningen af digitale kampagner.

At skabe maksimal vækst og sikre et optimalt udbytte af marketingbudgettet er derfor altid et mål, som står centralt, når vi hos Web2Media samarbejder med virksomheder.

Vil du udfordre den måde, du budgetterer på i dag og blive klogere på, hvordan du får mere ud af dit marketingbudget? Så giver jeg dig i dette indlæg 7 konkrete tips til, hvordan du sikrer et markant større udbytte af din marketing og dine digitale kampagner.

Få 7 tips, der giver maksimal udbytte af dit marketingbudget

Uanset hvilken størrelse din virksomhed og dit marketingsbudget har, kan du med fordel bruge mine 7 tips til at sikre din virksomhed en konkurrencedygtig position på markedet.

Lær, hvordan du:

  1. Går fra silodyrkelse til holistisk planlægning af marketingaktiviteter i hele kunderejsen
  2. Identificerer din kernemålgruppe og de segmenter, der er mest købelystne 
  3. Opbygger en relevant digital tilstedeværelse
  4. Budgetterer efter en fast model på tværs af kunderejsen 
  5. Automatiserer og varierer din annoncering for høj ROAS
  6. Optimerer landingssider og øger konverteringsrate
  7. Skaber et dynamisk annonce-setup via data

Når du har disse tips i baghånden, kan du målrette din marketing mod relevante målgrupper uden at være tvunget til at trække den store pung op af lommen. Det store spørgsmål er bare: Hvordan? Det helt korte svar er med data. Ved du, hvordan du udnytter dine data korrekt, behøver du ikke at balancere et stort marketingsbudget for at generere salg.

I indlægget fortæller jeg dig, hvordan du gør din strategi for annoncering med tilhørende budgettering mere simpel, så du får mulighed for at agere agilt under hele forløbet ved at tilpasse dine kampagneaktiviteter. Det resulterer i et optimeret marketingbudget, som øger dit udbytte og giver maksimalt afkast.

Tip 1: Silodyrkelsen er død - Tænk digitale kampagner under hele kunderejsen

Dine digitale kampagner kan ikke stå alene, men bør i stedet integreres som en del af din overordnede marketingsstrategi og din målgruppes brugerrejse. Det betyder, at din marketingsstrategi skal eksekveres på tværs af kunderejsen, så du med agile kanalvalg og dynamiske annonceringsformer kan variere og automatisere dine budskaber undervejs.

Når vi hos Web2Media er i dialog med virksomheder om, hvordan de sikrer et maksimalt udbytte af deres digitale kampagner, trækker vi et altafgørende værktøj frem: REAN-modellen. Via REAN og en taktisk tilgang til marketing i hele kunderejsen sikrer vi et maksimalt udbytte ud fra KPI’er – fra det første møde med virksomheden, til salg og senere fastholdelse med øget CLV.

REAN-modellen ser sådan ud:

REAN-modellen giver dig dermed mulighed for at planlægge dine kampagner med taktisk indhold og annoncering gennem hele kunderejsen. På den måde sikrer du, at din marketing integreres holistisk fra start til slut, så du står stærkt med en optimeret strategi, som giver dig flere salg.

Når du benytter REAN-modellen fjerner du dig automatisk fra “silodyrkelsen”, hvor der ikke fokuseres på, hvor i kunderejsen indsatser skaber størst mulig effekt. REAN giver dig mulighed for at placere dine indsatser og optimere din marketing der, hvor brugeren er. Læs med og lad os få modellen til at skabe værdi i praksis, når du skal budgettere og planlægge din marketing for maksimalt marketingudbytte.

Tip 2: Identificer din kernemålgruppe via en segmentanalyse 

Første skridt i anvendelse af REAN-modellen er at kende netop den eller de målgrupper, hvor potentialet for mest mulig afkast af din marketingindsats er størst. Din digitale marketing og dine kampagner bliver først effektive og salgsgenererende, når du ved hvilke kundegrupper, der køber mest i din shop. Først dér ved du, hvilken kundetype du bør tiltrække flere af.

Derfor skal du altså fokusere på den data, der definerer din købestærke kernemålgruppe, så du kan målrette din markedsføringen mod dem.

Et stærkt værktøj til at identificere din kernemålgruppe ses ved at udarbejde en segmentanalyse, som du kan læse mere om her. Du kan også se, hvordan du i praksis udarbejder en segmentanalyse og lærer din mest købelystne målgruppe at kende ved at downloade vores webinar on-demand:

I dag er det derfor ikke nok at tro, hvis du vil have succes med dine kampagner. Der er brug for datadreven viden, hvis du vil undgå at skyde med spredehagl, men i stedet ramme kunderne med relevante budskaber, som giver salg og øget bundlinje.

Tip 3: Opbyg en relevant digital tilstedeværelse i hele kunderejsen

Én ting er viden om, hvilken målgruppe du specifikt går efter i din målretning af digitale kampagner og annoncer. Lige så vigtigt er det at sætte fokus på, hvor i kunderejsen din målgruppe befinder sig.

Din kampagne performer kun, hvis din virksomhed fremstår relevant over for kunden netop på dét tidspunkt, de har brug for det. Hvis du ikke ved, hvad dine kunder har brug for - og hvornår de har brug for det - risikerer du at tabe annoncekroner og overlade potentielle salg til dine konkurrenter.

Derfor må du bruge data til at lære dine kunders behov at kende og følge deres rejse, så du kan optimere dine kampagner mod den enkelte målgruppe og den individuelles kunderejse. Læs mere om, hvordan du identificere relevant data under tip #7 om digitale fodspor.

Spørgsmålet er bare: Hvordan leverer du relevant og aktuelt indhold til kunderne i en fragmenteret, online verden?

Det er helt afgørende, at du opbygger en online relation til kunderne for at sikre, at deres specifikke interesser og behov imødekommes gennem dine digitale kampagner. Den relevante markedsføring og dit indhold i form af tekst og kreativ skal nøje tilpasses den målgruppe, du vil ramme.

Tip 4: Budgetér efter en fast model på tværs af kunderejsen 

Det er efterhånden 10 år siden, at ord som Customer Journey eller brugerrejsen for alvor kom på alles læber. På Facebook og Google kan vi se, hvor effektivt det kan udnyttes, for her kan annoncer nemt målrettes aktuelle målgrupper efter præcis det sted, den enkelte befinder sig i kunderejsen.

Livet som marketeer er blevet lettere med Custom Intent, In Market og lignende annonceringsmålretninger - og det fungerer! Du opnår en langt bedre performance, når din kommunikation er tilpasset de målgrupper, du ønsker at være synlig overfor.

Men lad mig lige dryppe lidt malurt i bægeret, inden begejstringen tager fart. For hvis du som marketeer ikke foretager et grundigt, indledende allokeringsarbejde, kan det fremadrettet få fatale konsekvenser for virksomheden. Det kan resultere i, at du bliver blind over for de kanaler, du benytter, simpelthen fordi du ikke har taget stilling til, hvordan sammensætningen af de forskellige medier udnyttes bedst i hele kunderejsen.

Nedbryd den kanalspecifikke budgettering

Tidligere har mange virksomheder ladet kanalerne styre, hvordan budgettet skulle fordeles. Måske er der ikke blevet investeret langsigtet i upper-funnel aktiviteter, der starter kunderejser mod et endeligt køb? Måske er der lagt ekstra pres på i fasen, hvor salget skal hentes hjem? Måske er interne og eksterne ressourcer blevet brugt ufokuseret?

Det er helt naturligt, at mange har budgetteret de forskellige kanaler hver for sig, for det er her, man er vant til at bruge pengene. Vil du sikre din virksomhed på den lange bane? Så bør du udfordre den måde, du budgetterer på, ved at se hvilken fase brugerne er i i kunderejsen (f.eks. via REAN-modellen). Derfor anbefaler jeg, at du nedbryder den kanalspecifikke budgettering, tager udgangspunkt i brugerrejsen og tilpasser dine budstrategier til individuelle mål.

Tilpas dine budstrategier

Target ROAS er taktisk den letteste budstrategi. Her får du nemt styr på, hvor meget du betaler i forhold til din omsætning. Set i forhold til REAN-modellen benyttes denne tilgang i "Activate"-fasen. 

Det bliver dog straks lidt sværere, hvis strategien er en investering i en potentiel livstidsværdi. Endvidere er det de færreste, der lykkes med at drive en rentabel forretning ved at køre en bred synlighedsstrategi. Har du taget stilling til, hvilke strategier der arbejdes efter i forhold til dine målgrupper og deres brugerrejser?

Min klare anbefalinger ud fra ovenstående vil være at stille sig selv følgende åbne spørgsmål:

  • Hvor stor en del af dit budget vil du bruge i REANs 4 stadier (Reach, Engage, Activate og Nurture)?
  • Hvilke strategier vil du benytte på tværs i kunderejsen?
  • Hvordan ser dine bedste kunders brugerrejse typisk ud?
  • Hvordan bliver du relevant for dine kunder i alle faser?
  • Hvilke mål skal de forskellige faser måles på?

Når du har besvaret spørgsmålene, er du godt i gang med at bygge den struktur, hvorfra automatiserede kampagner kan tage sit afsæt, hvilket mit næste tip omhandler. 

Tip 5: Opsæt automatiserede variationer af dine digitale kampagner

Det hårde arbejde, der ligger i ovenstående strukturelle opbygning, betaler sig.

Vi får bl.a. muligheden for at lade kanalerne arbejde for os med:

  1. Automatiseret og varieret budgivning ud fra tilpassede målgrupper og specifikke budstrategier. 
  2. Varierede målgruppespecifikke budskaber.

Altså en budgivning, der alt afhængig af målgruppe og brugerrejsefase, konkret byder forskelligt. Du lykkes med at vise varierende budskaber - f.eks. mand eller kvinde, ny kunde eller genkøber, VIP-segment eller kunden med høj returrate.

Nærværende og relevant én-til-én kommunikation lykkes kun, hvis din struktur er på plads! Eksempelvis kan en budstrategi, der dikterer 70% i visningsandel (synlighedsstrategi) give rigtig god mening i forhold til VIP-kunder. Derimod kan nye kunder med fordel behandles ud fra en Target ROAS budstrategi, kombineret med budskaber som 100 dages returret + fri fragt + prisgaranti.

Tip 6: Optimér dine landingssider mod dine kunder

De seneste år har bevist, hvor stor en værdi Inbound Marketing besidder. Det gælder både for dig, der driver en webshop, og dig, der ønsker at tiltrække kunder for at sælge en serviceydelse. Derfor ved du med stor sandsynlighed allerede, at dine kunder søger informationer online, før de køber en vare eller en service hos dig.

Desværre oplever jeg alt for ofte, at landingssiders performance ikke er granuleret efter kundernes formål. For mig at se er det lidt det samme som at allokere dine annoncekroner kanalspecifikt frem for efter brugerrejsen. En helt simpel opdeling giver dig blandt andet muligheden for sætte KPI’er ud fra brugernes formål.

Det giver dig 3 klare fordele:

  1. Forbedret kvalificering af den trafik, der drives til dit site.
  2. Mulighed for at tage dag til dag-beslutninger ud fra data.
  3. Øget serviceniveau med data som drivkraft.

Vil du gerne gribe de 3 fordele? Du kan komme tættere på at opnå dem ved at stille dig selv følgende spørgsmål igen ud fra REAN-modellen:

  • Er kunderne i research eller inspirationsfasen? (Reach) - og hvordan inspirerer eller rådgiver jeg dem, så de husker min virksomhed? 
  • Er kunderne i købsfasen? (Activate) - hvordan kan jeg motivere dem og gøre købsfasen mere simpel og gennemskuelig?

Differencering af KPI’er

Differentiering af KPI’er ud fra brugerens formål er en interessant øvelse, som ikke nødvendigvis er ens for alle virksomheder. Herunder kan du se eksempler på, hvordan en differentiering kan se ud for din virksomhed:

  • Blogging er en inbound marketing-aktivitet, som typisk skaber upper-funnel trafik. Her er kunderne sjældent købsklare, men befinder sig i stedet i en researchfase. Denne type trafik skal for eksempel måles på KPI’er som nye sign-ups, brandlift, CTR-forbedringer, bouncerate og time on site.
  • Effekten af produkt- og kategoribesøg skal for eksempel måles på konvertering og basket size.
  • ‘Kontakt os’- og ‘Find butik’-landingssider skal målsættes med forsigtighed. De kan nemlig gøre det svært for dig at træffe de rigtige beslutninger senere, fordi det er svært at klarlægge, hvilken hensigt brugeren reelt set har haft med at besøge disse sider.

Tip 7: Dynamisk annoncering via data og digitale fodspor

Følger du dine kunders digitale fodspor? Der er mange fordele i at følge i hælene på dine kunder digitalt. Det giver dig nemlig mulighed for at tilbyde dem et skarpt udvalg af produkter og relevante tilbud, når de har brug for dem. De data, du skal bruge, kan du både internt og eksternt samle relativt simpelt.

Via egne data i Google Analytics kan du opsnuse viden om brugerens interesser og købsmønstre, bl.a.:

  • Kategorier, dine målgrupper besøger hyppigt.
  • Brugerens rolle i familien. Køber brugerne f.eks. til hele familien eller kun til sig selv?
  • Brugerens onsite søgeadfærd og andre relevante faktorer du har brug for, når du skal have inputs til det roadmap, som skal øge din marketing effectiveness.
  • Udviklingen i mængden af genkøbere vs. andelen af det totale salg. Denne data afslører, hvor din virksomhed er på vej hen. Anse det som en simpel sundhedstest for, om du køber dig til succes, eller om du formår at sikre din fremtid.

Ved at opbygge målgrupper og segmenter ud fra egne data om kundernes interesser er det relativt "let" at skabe en øget relevans og effektiv målretning. 

Understøttende til egne data kan du med fordel inkludere eksterne data og herigennem finde guld i internationale, nationale og regionale søgetendenser. Det er ofte de søgetendenser, der giver dig et forspring i forhold til produktmiks og nye søgeord, som kan bringe dig på forkant med dine kunders ønsker.

Er det tid til at øge din virksomheds marketingsudbytte?

Det er målet at udnytte marketingsbudgettet bedst muligt og sikre, at ingen annoncekroner spildes på uovervejede beslutninger. Det gøres bedst ved at inddrage brugerrejsen som et aktivt og tungt argument, når pengene skal fordeles, og samtidig trække væk fra den traditionelle tankegang om kanalspecifik budgettering.

Hos Web2Media bruger vi REAN-modellen til at garantere, at alle aspekter af markedsføringen sættes i spil. Det sikrer, at marketingkronerne udnyttes optimalt, og at målgrupper rammes præcist på de rigtige tidspunkter i brugerrejsen. På den måde kan du tilbyde relevante informationer på afgørende tidspunkter og dermed opbygge en stærk relation til dine kunder.

Samtidig får du mulighed for at tilpasse dine kampagner løbende, styre dine budgetter undervejs og sætte ind de helt rigtige steder, så du er sikret en konkurrencedygtig position på markedet med øgede salgstal på bundlinjen.

Vi giver dig den viden, du har brug for.

Er du nysgerrig på, hvordan du kan få mere ud af dit marketingsbudget, sætte REAN-modellen i spil og skabe øget afkast? Hos Web2Media står vi klar med sparring til dig, der gerne vil sikre din virksomhed en stærk position på markedet. Skriv til os via kontraktformularen, så vender vi tilbage til dig med uforpligtende sparring.

Du er også velkommen til at tilmelde dig vores nyhedsmail for opdateringer på den nyeste viden om digital marketing:

Kontakt mig for sparring om din marketingbudgettering: