Vil du være forbrugernes go-to og top-of-mind i din branche, er der ingen vej uden om sociale medier. Men danske webshops bliver især udfordret af omskiftelige Facebook-algoritmer og på sigt hangarskibet Amazon. Få inspiration til din SoMe-strategi, og læs mere om vores nyopstartede SoMe-afdeling og -workshops.
Let's face it. Der er ingen vej uden om. Med en intensiv SoMe-strategi vil du kunne skabe mere trafik til din webshop, flere konverteringer og på sigt mere salg.
Læs med i vores SoMe-bjæf, og få indsigt i:
- Hvad du skal gøre for at skille dig ud på SoMe i forhold til dine konkurrenter.
- Hvilket slags indhold du skal skabe, hvis du vil fange dine kunde(emne)rs opmærksomhed.
- Hvordan du sparer ressourcer og kæder alle dine medier og platforme sammen.
65 % af danskerne er på Facebook dagligt
Sociale medier som Facebook og Instagram er mere populære end nogensinde før.
65 % af danskerne over 12 år er dagligt på Facebook, og 18 % er dagligt på Instagram. Det er de unge 15-29-årige, der er de største forbrugere. Dagligt sidder de mere end en time på sociale medier. For de 30-40-årige er det daglige forbrug på 23 minutter.
Hjælp! Facebook-algoritmen har skudt os i sænk
For at kunne bruge Facebook og lægge en solid SoMe-strategi skal du forstå algoritmen. Det kan sammenlignes med at have styr på instrumentbrættet i din bil. Du kommer heller ikke langt i første gear i din Skoda. En stor del af at forstå algoritmen handler om at teste og analysere, hvad der virker for din virksomhed.
Hvis dine brugere elsker at se videoer, får de ikke vist opslag med billeder. Facebook-algoritmen viser det, der er interessant for brugerne. Algoritmen stopper visningerne af opslaget, hvis de første brugere, der ser det, ikke viser interesse. På den måde går algoritmen ud fra, at det er et irrelevant opslag.
Netop derfor er det utrolig vigtigt at producere indhold, som lægger op til interaktion. Det kommer vi naturligvis nærmere ind på, hvordan du gør.
Vidste du, at Amazon lurer lige om hjørnet?
Som webshopejer vil du inden længe møde andre udfordringer ud over den omskiftelige Facebook-algoritme.
Internetgiganten Amazon nærmer sig Danmark med hastige skridt og har aldrig været tættere på.
For dig, der ikke kender Amazon, er det en webshop, der sælger alt. Du har som webshopejer mulighed for at sælge igennem Amazon. Og forbrugerne får adgang til utrolig mange forskellige og billige produkter. Men ulempen er, at du ikke kommer til at kende forbrugeren, fordi Amazon ikke udleverer adfærdsdata om forbrugerne.
Når alt kommer til alt, så er Amazon upersonligt – og det er på dét parameter, du skal sætte ind over for den store spiller. Sørg for at få et "personligt bånd" til dine brugere gennem branding – ud over at de skal kunne lide jeres produkter, skal de også kunne lide jer. Det er en afgørende komponent i din fremtidige SoMe-strategi.
Sådan giver du Facebook-algoritmen kamp til stregen – bliv venner med dine følgere
Vi ser dagligt sider, der stopper med at lægge nye opslag op, fordi de ikke ser engagement og derfor er sikre på, at Facebooks nye algoritmer har fået overtaget.
SoMe bliver hurtigt til et vi-må-nok-også-hellere-få-slået-noget-op-i-denne-uge-job eller et bijob for praktikanten. Hvis du vil tage kampen op mod algoritmen, så vil denne tilgang kun forværre din nuværende situation.
I stedet skal du lægge en SoMe-strategi, der går benhårdt efter at skabe unikt indhold på de sociale medier.
Kan kunden ikke relatere, vil kunden ikke interagere
Så simpelt er det. Dine følgere vil ikke interagere med dit indhold, medmindre de kan relatere sig direkte til det eller dets budskab. Det betyder færre kommentarer og færre delinger – og dét falder bestemt ikke i god jord hos Facebooks algoritme.
Hvis du gerne vil øge dit organiske reach og nå ud til din målgruppe, så skal du markedsføre i kundernes øjenhøjde. Det er første punkt i din SoMe-strategi.
Skab det gode indhold
Hvis du vil skabe det gode indhold og skille dig ud, bør du i bund og grund have samme tilgang, som hvis du skulle lave en kort guide. Jo mere værdi du tilbyder, desto mere troværdighed og interesse skaber du – og desto mere opmærksomhed får du.
Inden for sociale medier bruger vi begreberne shareability og earned media.
Hvis du formår at skabe værdi gennem dit indhold på de sociale medier, øger det chancen for, at forbrugerne får lyst til at interagere, tagge bekendte og dele dit opslag. Hvis du kommer i mål med det, så har dit indhold en høj grad af shareability.
Earned media er dét, du får, når dit netværk har delt dit indhold videre med deres netværk.
3 tommelfingerregler til din SoMe-strategi og det gode indhold
1. Byg din SoMe-strategi ud fra SMART-modellen
Hav SMART-modellen i mente, hver gang du producerer indhold og laver et opslag:
- Specific (specifikt)
- Measurable (målbart)
- Attainable (opnåelig)
- Relevant (relevant)
- Timely (tidsbestemt)
2. Drop salgsopslag
Fokusér på at producere mere værdiskabende indhold og mindre salgsorienteret indhold. Husk på, at brugeradfærden typisk er "egoistisk". Brugerne vil have indhold, de kan bruge til noget.
3. Stil skarpt på kvalitet
Sørg for at holde kvaliteten høj, og bevar et professionelt look på dine opslag.
Tips til Facebook-opslag
Brug billeder og video i opslag
Brug som minimum altid billeder i dine opslag – videoer performer endnu bedre!
Brug medarbejderne
videoer af medarbejdere, der taler om produkter eller ydelser. Det giver troværdighed og viser identitet.
Skab fængende content
Skriv tekst, der fanger fra starten, og visualisér gerne med emojis.
Tænk "what's in it for me?"
Giv brugerne værdi: modetips, inspiration, konkurrencer – husk, de følger jer for deres skyld.
Invitér til interaktion
Design indholdet, så det lægger op til interaktion a la "Hvilket brand skal vi have næste gang – X eller Y?"
Interagér med brugerne
Svar på anmeldelser, kommentarer m.m.
.
Download Facebook-annonceringsguide
Benytter du dig af mulighederne for at være synlig på de sociale medier? Vi deler ud af vores allerskarpeste insidertips om Facebook-annoncering i denne guide.
Tips til Instagram-opslag
Undgå at dele dit Facebook-opslag direkte til Instagram
Billedet bliver ikke beskæret korrekt til Instagrams format, og linkteksten aktiveres ikke korrekt. Det kan give et uprofessionelt look, og vigtigst af alt vil Instagram-brugeren ikke se det samme som Facebook-brugeren.
Tilpas YouTube- eller Facebook-videoer til Instagram
Længere "how-to"-videoer fra YouTube eller Facebook kan fungere godt på Instagram, hvis videoen redigeres ned til et sammenhængende 1-minuts klip med de bedste dele af videoen. Sørg for at tilføje undertekster, da en stor del af brugerne ikke sætter lyden til, når de ser videoen.
Udnyt Instagrams opslagsfunktioner
Brug for eksempel opslagsfunktionen collection, der giver dig mulighed for at sammensætte en samling af billeder i ét opslag. Jo mere kreativ du er med Instagrams funktioner, desto mere værdi skaber du skabe – og desto større chancer for earned media.
Brug dine "Insights"
Det er afgørende, at du undersøger med Insights, hvilke af dine opslag der performer godt og hvornår. Det er ikke altid selve opslaget, der er problemet, men tidspunktet, det blev slået op på.
Rediger dine billeder
Husk altid at redigere et billede, inden du slår det op på Instagram. Du behøver heldigvis ikke have de helt store Photoshop-skills her, da Instagram-appen selv har gode redigeringsværktøjer. Giv dit billede et professionelt look, inden du lægger det op.
Søg på populære hashtags
Mangler du inspiration? Søg på populære og relevante hashtags for din branche, så får du en oversigt over "topopslag". Hvis du går ind på f.eks. #bolig, får du nemt en idé om, hvilke billeder og videoer der bedst fanger opmærksomhed og skaber interaktion i bolig- og indretningsuniverset.
Overvej influencer-marketing
Influencer-marketing vinder mere og mere frem, men der er rigtig mange overvejelser, du skal gøre dig, inden du kaster dig ud i det. Det kan hurtigt virke som spam, hvis der er for mange influencere, der reklamerer for et bestemt produkt på samme tid. Så overvej strategien nøje, hvis du vil gå i den retning.
I Hundehuset har vi netop oprustet i SoMe-afdelingen
Det betyder, at vi nu bliver endnu bedre til at hjælpe dig med at stable en SoMe-strategi på benene.
Og det betyder også, at vi nu tilbyder SoMe-workshops. På vores workshops får du bl.a.:
Læg din SoMe-strategi på workshop med os
Inspiration og sparring
Få indsigt i, hvordan dit brand får mere ud af de SoMe-platforme, du bruger i dag.
Best practice
Lær, hvordan du opsætter lækre, professionelle profiler for din virksomhed på tværs af relevante kanaler.
Konkrete eksempler
Få tips til, hvordan du skaber en ressourceeffektiv SoMe-strategi ud fra det tekst- og videomateriale, du har.
Er SoMe en udfordring? Tag fat i din rådgiver med det samme
Mangler din virksomhed en solid SoMe-strategi?
Så tag fat i din rådgiver eller en af vores dygtige SoMe-specialister på +45 71 99 00 11 eller hej@web2media.dk, og tag en snak om, hvordan vi kickstarter din SoMe-strategi.