Anbefalinger til digital forretnings- og marketingfokus i 2021

2020 har været et udfordrende år - for dig, os og alle andre virksomheder på et globalt plan.

Når det er sagt, har året også været spændende på mange måder, og på godt og ondt rustet os til en ny tid. Alle virksomheder har måtte sadle om, og tilpasse sig en ny virkelighed og hverdag. Det har skubbet til måden, vi driver virksomhed på, og ikke mindst digital marketing som i særdeleshed har krævet nytænkning og omstillingsparathed.

Hos Web2Media kigger vi tilbage på et selvsagt anderledes 2020, end hvad vi havde forestillet os sidste år ved samme tid. Uagtet Corona-tiden har vores fokus i særdeleshed været på vores kunder og deres forretning. Her har vi som altid gået ekstra meter for at hjælpe dem igennem en udfordrede tid, som vi samtidig også har set som værende mulighedernes tid! Derfor er vi utrolig stolte af at bringe nyheden om, at vores kunder har vækstet deres omsætning med mere end 100% sammenlignet med gennemsnittet i deres branche.

Hvad 2020 har lært os, og hvilke muligheder vi konkret har set, kan du læse om her og høre partnere i Web2Media, Kim og Rasmus, berette om i video ovenfor. Vores indsigter er med andre ord anbefalinger til, hvordan du kan sikre et øget forretnings- og marketingfokus for vækst i 2021.

 

#1: Gå fra faste til flydende budgetter via markedsindsigt

En tilbagevendende og konkret udfordring, som vi sammen med vores kunder har samarbejdet omkring i 2020, har været, hvordan vi sammen kan sikre struktur for den overordnede digitale forretning og ressourceallokering.

Med andre ord, hvordan du sikrer dig, at den overordnet virksomhedsstrategi eksekveres gennem både kommunikationsstrategi og mere operationelle indgreb på kanaler samt annonceringsværktøjer helt ned til taktik i budgetteringsfase.

Her er det vores klare anbefaling at gå fra faste budgetter for både ressourcer, tid og spend til et mere flydende setup.

Når det er sagt, ved vi, at der er tale om et stort stykke arbejde. Men når først du er i gang, kan du til enhver tid tilrette din tilgang på tværs af kanaler, KPI'er og markedets udvikling.

For lader du spend og ressourcer flugte med markedsudviklingen, står du straks med en markant mere fleksibel marketingstrategi. Det gør, at du kan reagere både hurtigere og mere differentieret ved blandt andet at budgettere efter brugerrejsen fremfor mere statiske faktorer.

 

#2: Ét skridt foran med prædikativ budgivning

Med et flydende budget og en mere agil tilgang til marketinginitiativer er du også langt bedre stillet til at agere (fremfor reagere) på udviklinger i markedet.

Det vil sige, du kan planlægge og søsætte marketingtiltag direkte ud fra det glidende gennemsnit på det gældende marked.

Begynder der at udvikle sig en særlig tendens, så kan du agere straks, i stedet for at vente til udviklingen reelt er sket.

Sådan sikrer du, at du altid starter et (eller to) skridt foran konkurrenterne. Det var blandt andet den tilgang, der lå til baggrund for, at vi nu to år i træk har øget vores kunders omsætning med over 100% i forhold til andre e-handelsvirksomheder.

 

#3: Kend dine kunder — og få styr på dine mål

Du har måske hørt os sige det før, og vi gentager gerne: Du skal kende dine kernesegmenter og din målgruppe.

Via denne indsigt kan du tilrettelægge din digitale marketing efter netop den kundetype, du ønsker flere af i din butik. Men hvordan? Download vores webinar on-demand og få vores Data- og analyseansvarlige Louises viden om, hvordan du via en segmentanalyse kan lære dine kernekunder at kende:

 

Denne indsigt gør det muligt for dig at tilpasse dine digitale aktiviteter ud fra netop dine kernekunders ønsker og behov i kunderejsen. Forud for dette arbejde kræver det ydermere, at din kommunikation og ikke mindst USP'er er nøje indstillet på den handling, du ønsker at skabe.

Når det er sagt, er det ydermere afgørende, at du træder et skridt tilbage og klarlægger din strategi samt mål ud fra følgende spørgsmål:

  1. Hvem vil du nå du til?
  2. Hvad vil du nå ud til dem med?
  3. Hvordan får du det ud til dem bedst muligt?

Dine strategiske målsætninger og konkrete KPI'er er nemlig afgørende for, hvordan du kan tilrettelægge fokus for arbejdet, vi anbefaler at kigge ind i i råd 1 og 2 ovenfor. Det gælder særligt, når vi taler om prædikativ budgivning, hvor du er i stand til at forudse (og ikke mindst agere på) ændringer i markedet før dine konkurrenter. Det sikrer, at du altid når ud til de rette kunder med det rette budskab til den bedste pris.

 

Glædelig jul til dig fra hele Web2Media

Tak fordi du læste med og tak for 2020. Vi glæder os til at dele mere viden om, hvordan du kan vækste din virksomhed i 2021. Er det viden, som du ikke vil gå glip af, kan du tilmelde dig vores nyhedsmail længere nede på siden.

Sidst men ikke mindst, vil vi gerne ønske dig og din familie en rigtig glædelig jul og et godt nytår. Vi håber, at der venter os alle flere spændende vækstrejser i 2021, og at du med vores råd kan finjustere din digitale strategi og forretning til det nye år, der venter.

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte os nedenfor.

 

Brug for en digital forretningspartner i 2021?

Har du brug for et ekstra besyv på din digitale forretning eller marketing for mest mulig vækst i 2021, er du velkommen til at kontakte os her eller via formularen nedenfor. Så giver vi dig et uforpligtende review på, hvordan du kan forløse dit digitale vækstpotentiale.

 

 

Ja tak - forløs mit digitale vækstpotentiale i 2021