E-handelsbarometer – Udland Q2

Hvordan klarer danske e-handelsvirksomheder sig på tværs af Europa i 2024? I denne udgave af Web2Medias e-handelsbarometer analyserer vi udviklingen i Norge, Sverige, Tyskland og Holland og giver dig indsigt i de vigtigste tendenser og udfordringer. Læs med og tilpas din strategi for at sikre vækst i et dynamisk marked.

 

Key Takeaways:

  • Holland og Tyskland: Selvom der har været vækst i sessioner, er omsætningen ikke fulgt med. Holland ligger tæt på indeks 96, mens Tyskland har et indeks på 85.
  • Norge: Forbrugertilliden stiger, hvilket afspejles i et øget omsætningsindeks der går fra 88 til 95 sammenlignet med sidste kvartal.
  • Sverige: Høj arbejdsløshed og økonomisk afmatning påvirker e-handlen. Med et omsætningsindeks på 70 og et trafikindeks på 67 er udfordringerne tydelige.

e-barometer_q2

 

Om Web2Media e-handelsbarometer - udland

Hvert kvartal analyserer vi udviklingen i Norge, Sverige, Tyskland og Holland, som er vores fokusmarkeder. Vores e-handelsbarometer er baseret på præstationer i Europa sammenlignet med sidste år. For at sikre pålidelig data udelukker vi virksomheder med ekstraordinær vækst over 200 procentpoint og samler flere brands som én enhed.

e-barometer-q2

 

Tyskland og Holland: Vækst i sessioner - udfordringer i omsætning

Selvom Holland og Tyskland oplevede markant vækst i sessioner i første kvartal, har omsætningen desværre ikke fulgt med. Holland har dog stadig et indekstal tæt på 100 og ligger dermed blandt de bedste, når vi sammenligner de fem landes omsætningsindeks. Forventningerne til det hollandske marked var dog højere, hvilket gør resultatet skuffende. I Tyskland er indekset på 85, hvilket er lavere sammenlignet med samme periode sidste år. Dog ser vi stadig nogle virksomheder, der oplever vækst på tværs af de fem lande i deres respektive brancher.

I andet kvartal ser vi helt generelt varierende resultater på tværs af lande og brancher. Flere virksomheder placerer sig enten i toppen eller bunden, og kun få klarer sig middelmådigt. Tøj- og skobranchen klarer sig særligt godt med stærke vækstrater. Som tidligere nævnt har vi fjernet virksomheder med et indekstal på over 200 for at sikre pålidelige data. Vi kan dog afsløre, at det ikke kun er nyetablerede virksomheder, der oplever markante vækstrater på tværs af det europæiske marked. Selv i Tyskland og Holland, hvor indekstallene ikke er prangende, er der en håndfuld ældre virksomheder, som evner at skabe markant vækst, og som dermed også (selvom det synes svært at se) trækker indekstallet i den positive retning.

Den tyske og hollandske kultur omkring returnering udgør en særlig udfordring. Selvom det kortsigtet kan synes positivt, kan det skjule større langsigtede udfordringer. Derfor bør virksomheder, der ønsker at vækste eller indtræde det hollandske eller tyske marked, være særligt opmærksomme på denne dynamik. Sammen med DK Company har vi lavet en løsning, hvor vi i vores annoncebudgivning indregner returrater for de forskellige markeder. Det har vist sig at være en virkelig effektiv måde at sikre, at spendfordelingen hele tiden sikrer maksimal ROI.

 

De nordiske tal: Optimisme i Norge - udfordringer i Sverige 

I 2023 oplevede Norge faldende forbrugertillid, men 2024 viser tegn på fornyet optimisme. Økonomisk tillid stiger både til egen købekraft og det norske samfund. Vi oplever derfor et indeks på 95 for omsætning og 74 for trafik. Det er en positiv trend i dette kvartal, som vi tror på, fortsætter så længe forbrugertilliden er stabiliseret.

Sverige kæmper med høj arbejdsløshed og økonomisk afmatning, som påvirker e-handlen markant. Arbejdsløsheden er over 9 %, mens den i Danmark er 2,5 %. Samtidig med den økonomiske situation i Sverige er der også et større fokus på genanvendelse og bæredygtighed, end hvad vi oplever i de andre nordiske lande. Den svenske tilgang til at genanvende og være bæredygtig stiller således også nye krav til os som annoncører, hvilket er vigtigt, at vi har på øje, når vi laver markedsstrategier til vores naboer mod nord-øst.

 

Forventninger til resten af 2024

Med denne analyse in mente er vores forventninger til resten af 2024 forsigtige. Vi forventer mild vækst i de fleste lande, undtagen Sverige, som kæmper med den høje arbejdsløshed, inflation og stagnerede lønninger. Situationen i Sverige rammer især udenlandske virksomheder – herunder danske - på konkurrencekraften.

Analysen ender således med at sætte en ekstra streg under, at hvert marked skal angribes med udgangspunkt i deres specifikke udfordringer og muligheder. Det er især dét, der skiller fårene fra bukkene i de pressede markeder lige nu.

Skal vi hjælpe med at vækste din digitale forretning?