Tilbudsjagten sætter ind: Forbrugerne skifter kurs

Indekstallene for juni viser en omsætning på 98 sammenlignet med juni 2023, indeks 105 for transaktioner (antal handler) og 99 for sessioner. I lighed med april og maj ser vi en stigning i spendomkostningen og sammenlignet med samme periode sidste år, kræver det nu flere penge at opnå tilsvarende omsætning. På trods af at der er en vækst i antallet af transaktioner, lægger omsætningen en smule under sidste år. Dette indikerer, at forbrugerne køber flere, men billigere varer. De handler mere tilbud, og erstatter de dyrere varer med billigere alternativer. Og for første måned i år er det samlede indeks negativt sammenlignet med sidste år. Det er dog værd at bemærke at udsvingene både positivt og negativt i år har været relativt beskedne sammenlignet med samme perioder sidste år, hvilket det også er tilfældet her i juni.

 

Årsager til udviklingen

Temu spøger igen i kulissen, og hele den europæiske online handel er under pres fra udenlandske webshops som netop Temu. Dette mærkes især på omkostningerne, hvor danske e-handlere nu konkurrerer med Temu på alle kategorier. Der bliver med andre ord brugt rigtig mange markedsføringskroner fra Temu og andre store udenlandske aktører. Priserne presses aggressivt op, og de udenlandske spillere tager en del af salget fra de danske webshops. Derfor forventer vi også en lav vækstrate, som fortsætter ind i og igennem sommeren, måske endda stagnation som vi så i juni.

Tendensen fra foråret hvor mindre virksomheder klarer sig bedre end større virksomheder vender i juni. De mindre lander i et indeks 90 for omsætning, mens de største er i indeks 117. Tidligere har mindre virksomheder, som ofte repræsenterer nichemarkeder, været i stand til at opretholde vækst. Dette var ikke tilfældet i juni. Det kan sandsynligvis kædes sammen med de øgede marketingomkostninger, som er forårsaget af pres fra udenlandske aktører.

Når vi ser på vækstraten i spend, så viser det sig, at selv de små virksomheder ligger med et indekstal på 116, mens de største når op på indeks 125 i juni. Det massive pres fra især Temu påvirker alle kategorier – brede såvel som snævre. Selv bilforhandlere oplever en stigning i annonceringsbudgettet, selvom Temu trods alt ikke sælger biler.

 

Fremtidsudsigterne

Vores prognoser for juni blev bekræftet og endda forstærket, idet måneden bød på udfordringer og et mindre fald sammenlignet med sidste år. Vi forventer, at denne tendens fortsætter i juli og august (i forhold til samme periode sidste år), som traditionelt set er præget af lavere aktivitet.

I april faldt annonceomkostningerne til indeks 104 fra et højt niveau, men steg igen til 108 i maj, og i juni oplever vi endnu en stigning til indeks 110 på annonceringsomkostningerne. Juli byder på Amazons ’Prime-dag’, som med stor sandsynlighed vil presse annonceomkostningerne yderligere – særligt på det tyske marked, men også i de nordiske lande.

 

Anbefalinger til sommeren – hold dig på tæerne

Vores anbefalinger til sommeren er i trit med de anbefalinger, vi også kom med i maj. Virksomheder bør fortsætte med at være fleksible og forberedte på højere omkostninger og en lavere vækst. Det kan anbefales at arbejde med performancestyrede budgetter, som giver dig mulighed for løbende at tilpasse dine annonceringsudgifter. På den måde kan du opnå bedre udbytte af dine annoncekroner, når efterspørgslen stiger, samtidig med at omkostningerne varierer.

Udover at undgå at være låst fast på budgettet, så hav et fokus på at allokere budget til de kanaler, som giver dig mest for pengene – helt ned på dagsbasis. Med den tilgang kan det godt lade sig gøre at komme i positive indekstal – det kræver blot lidt mere flid end det har gjort tidligere. Det kan også være en hjælp at tænke i avanceret marketing mix modellering – altså en bredere palette fra toppen af tragten helt ned til bunden med understøttelse af egne medier/permissions og førstepartsdata. Grundlæggende set kræver det en mere detaljeret og avanceret tilgang til sin digitale markedsføring,

for nu at slå markedet – det kan dog stadig lade sig gøre med den rette tilgang og omhu, hvilket vi kan se, at rigtig mange af vores annoncører heldigvis stadig kan.

Sommerferiestemningen tager for alvor over i juli, og selvom aktivitetsniveauet er lavere end ellers, så udnyt sæsonrelaterede kampagner til at møde dine kunder og potentielle kunder. Det kan fx være inden for tøj, haveudstyr, skolestart og bolig som alle sammen har fornuftige momenter over de kommende måneder.

________________

Tallene bag Web2Medias E-handelsbarometer
Web2Medias E-handelsbarometer er bygget på data fra et bredt udsnit af Web2Media kunder, hvis primære forretning er e-handel. Udviklingen i forhold til sidste år udregnes måned for måned for hver virksomhed. Herefter laves der et gennemsnit af dette, hvilket gør, at ingen virksomheder vægter højere end andre. Til sidst har vi fjernet outliers inden for hvert indeks, hvilket giver os et trimmet gennemsnit, som kan bruges til at se tendenser i udviklingen. Dette betyder, at der kan være et forskelligt antal kunder i hvert indeks.

Skal vi hjælpe med at vækste din digitale forretning?