Et blik på den nye opdatering Google Helpful Content

Den 25. august 2022 udrullede Google deres nye opdatering Google Helpful Content. Udrulningen forventes at forløbe over de kommende par uger og vil til at starte med fokusere på engelske søgninger globalt. I fremtiden varsler Google, at opdateringen også udvides til andre sprog. Som navnet ”helpful content” antyder, er essensen af denne udrulning netop et intensiveret fokus på content, der er brugbart for brugeren. Men hvad betyder denne prioritering af content fra Googles side egentlig for websiteejere, content-producenter og SEO-specialister mv., og hvad er værd at være særligt opmærksom på i denne forbindelse? Det vil vi forsøge at dykke ned i med dette blogindlæg.

Skærpede krav til din hjemmesides content

Som med så meget andet inden for digital marketing er SEO også i kontinuerlig udvikling. Derfor er det i sig selv ikke overraskende, at Google endnu én gang lancerer en opdatering til sin algoritme. Tværtimod, stemmer det fint overens med Googles udtalte ønske om hele tiden at blive bedre til at lede dig som bruger til information, der har relevans for din søgning, og som ikke mindst er brugbar. En af hovednøglerne til at forstå essensen af opdateringen er, at Google nu prioriterer content, der er skrevet til mennesker og ikke til søgemaskiner.

Hvad siger Google selv om opdateringen?

Google har udgivet en række guidelines som en hjælp til at forstå, hvordan du fremover skal forholde sig til sin produktion af content. Du skal altså stille dig selv en lang række kritiske spørgsmål – blandt andet om hvorvidt content er skrevet uden en særlig ekspertise, men blot som et populært emne, og dermed med fokus på at opnå trafik via søgninger. Det sætter krav til, at dit content skal være af god kvalitet. Det skal bære præg af en dybdegående viden og efterlade brugeren med tilstrækkelig og tilfredsstillende information og derved uden et behov for at søge videre.

Hvordan fungerer opdateringen?

Tanken med opdateringen er at belønne content med høj kvalitet, der hjælper brugeren bedst muligt. Formålet er, at dine brugere skal se brugbart indhold, der er skrevet til netop mennesker, og som har fokus på originalitet og kvalitet. Content, der først og fremmest retter sig mod søgemaskiner, er dermed sagt ikke tilfredsstillende for brugerne, og de vil ofte bevæge sig videre i deres søgeproces. Google har meldt ud, at de løbende skanner sites, og at det kan tage nogle måneder, før man ”bouncer tilbage” i sine rankings – hvis der vel og mærke ikke længere er tale om såkaldt søgemaskine-indhold. Det er derfor vigtigt at understrege, at opdateringen ikke blot forholder sig til fremtidens indhold men til den samlede mængde indhold på dit site – nyt som gammelt.

Hvem har udrulningen betydning for?

Indhold, hvis eneste formål har været at vinde gode organiske placeringer, har utvivlsomt været en del af SEO-spillet for mange websites. Derfor er det værd at være opmærksom på, at denne opdatering kan have stor betydning for nogle hjemmesider. Hvis du hovedsageligt har indhold, der retter sig mod søgemaskiner, vil du alt andet lige opleve et fald i dine rankings. Naturligvis vil udrulningen samtidig have mindre betydning for dig, der allerede har brugeren i fokus i din content-produktion. Dog kan det alligevel være en fordel at gå dit indhold igennem med en finkæmmer, hvis du vil hjælpe dine rankings godt på vej, da opdateringen gælder hele sitet. Det er altså ikke nok kun at have fokus på de nyeste sider eller få sider med relevant content.

Hvordan forholder vi os i Web2Media til opdateringen?

Hos Web2Media sætter vi en ære i altid at være opdaterede på, hvad der rører sig i feltet. Det er klart, at vi endnu ikke ved, præcis hvor stor en betydning denne opdatering får. Vi kommer dog til at holde øje med opdateringen, og hvad den fører med sig. Både ved løbende at overvåge, hvordan vores kunder rangerer i søgeresultaterne i takt med, at udrulningen udvikler sig videre samt ved at vejlede vores kunder i at tilpasse indholdet på deres sites - både det allerede eksisterende og det kommende. På den måde har vi fortsat fokus på, hvordan vores kunder skaber gode resultater i de organiske søgninger med et kvalitetssikret indhold, der giver brugeren en tilfredsstillende oplevelse. Vil du vide mere? Besøg Google Search Central: https://developers.google.com/search/blog/2022/08/helpful-content-update

Skal vi hjælpe med at vækste din digitale forretning?