Sådan tilføjer du negative søgeord til din Performance Max-kampagne

Det helt nye skud på stammen inden for Google Ads er Performance Max, hvor Google selv mener, at man kan få en større rækkevidde, flere konverteringer samt handlingsrettede indsigter og trends, som har til formål at forbedre kampagners effektivitet”. Performance Max er en kampagnetype, som har til formål at opnå maksimal effektivitet på tværs af Youtube, Display, Google søgning og shopping, Discovery, Google-appen og Gmail. Du kan blive meget klogere på Performance Max i vores indlæg om Performance Max.

 

Opnå større kontrol med Performance Max

En af de helt store udfordringer med Performance Max er, at vi som marketers mister en stor del af, hvad vi tidligere havde af både kontrol over samt indsigt i vores Smart Shopping-kampagne”. Mange marketers mener, at Smart Shopping er/var den lette og hurtige løsning, som kun bør benyttes af folk med begrænset viden til Google Ads. Hos Web2Media har vi erfaret anderledes. Vi tror nemlig på, at Googles maskine oftest er klogere end os, men at vi skal hjælpe den så godt på vej som overhovedet muligt ved at tilføre de rette datapunkter, segmenter, kreativer og gøre brug af førstepartsdata. På den måde har vi i de seneste mange år slået markedet, og dette ser ud til at fortsætte.

Men… En stor udfordring med Performance Max er, at vi har begrænset kontrol. Vi har ikke de samme indsigter som tidligere, og derfor oplever man ofte at :

  • Performance Max byder på andres brand
  • Performance Max henter trafik på eget brand, hvilket kan give et skævt billede af performance
  • Performance Max viser annoncer på søgeord, man ikke ønsker at blive fundet på

I begyndelsen meldte Google ud, at man ikke kunne tilføje negative søgeord til sine Performance Max-kampagner. Derefter kom muligheden for at kontakte support hver gang et negativt søgeord skulle tilføjes, og nu er der kommet, hvad vi tror er, den endelige løsning.

 

Tilføj negative søgeord til din Performance Max med negative søgeordslister

Vi kan fortsat ikke selv tilføje negative søgeord uden at vi skal forbi supporten, men processen herfra er ret ligetil. Følger du guiden nedenfor, kan du også komme i gang med at tilføje negative søgeord:

  1. Klik på ”Værktøjer og indstillinger”
  2. Klik på ”Lister over negative søgeord” og opret herefter en liste ved at klikke på plusset
  3. Navngiv listen ”PMax – Negative søgeord”
  4. Skriv til supporten ved at klikke på ”Hjælp” og derefter ”Få hjælp”
  5. Klik nederst på ”Kontakt os” og vælg chatfunktionen
  6. Skriv til Supporten at du ønsker at tilføje negative søgeord til dine Performance Max-kampagner
  7. Herefter sender de en mail, hvor du skal indtaste oplysninger:

På vegne af min virksomhed ELLER mig selv (individuel), INDSÆT VIRKSOMHEDSNAVN/FIRMANAVN ELLER KONTAKT NAVN, giver jeg hermed Google tilladelse til at foretage alle følgende typer ændringer på Google Ads-kontoen INDSÆT KONTO ID(S) uden varsel:

Anmodet ændring: Føj lister med negative søgeord til Performance Max-kampagne(r)

Kampagnenavn(e): Indtast kampagnenavn(e)

Eksisterende listenavn(e) med negative søgeord: Skriv navnet på listen du lige har oprettet (PMax – Negative søgeord)

  1. Indtast herefter kampagnenavnet og navnet på din tidligere oprettede liste
  2. Herefter går der ca. 24 timer, før Google bekræfter, at listen er oprettet
  3. Find din nye liste under ”Lister over negative søgeord”, hvor du også vil kunne se, at den er tilknyttet din Performance Max-kampagne
  4. Nu kan du selv tilføje og slette negative søgeord fremover.

 

Har du brug for hjælp til at skalere dit Google Ads setup?

Web2media er, som et af få bureauer i Danmark, Google Premium Partner, og vi håndterer og optimerer dagligt mere end 100 Google Ads-konti i samarbejde med kunder på tværs af brancher. Dette giver os de rette indsigter og erfaringer, der skal til for at få det maksimale ud af dit setup med Google Ads. Skal du have hjælp til din Performance Max-kampagne, eller ønsker du et review af din konto, så tøv endelig ikke med at kontakte os.

Skal vi hjælpe med at vækste din digitale forretning?