Stjæler black friday julehandlen fra dig selv?

Hvordan påvirker Black friday din webshop? ”Stjæler” det julesalget fra dig selv? Begge er komplekse spørgsmål med komplekse svar. Men helt enkelt er det, at vækstpotentialet er der igen i år. Og vi er klar til at forløse det sammen med dig.

Årets sidste – og for mange webshops – travleste kvartal står for døren. Julesalget skal i hus, og i løbet af de seneste år har danske forbrugere vænnet sig mere og mere til fænomenet ”Black Friday” – og i noget mindre grad også ”Cyber Monday”.

Men hvordan påvirker den sorte fredag egentlig din webshop?

Hos Web2Media har vi sat os ned og set nærmere på tallene bag. Og i dette blogindlæg vil vi svare på spørgsmålet ovenfor. Forhåbentligt kan det stille dig bedre, når du skal vurdere, hvor meget du vil gøre ud af årets største shoppedag 2018.

Hvad har tendensen været de seneste par år?

Når det kommer til online marketing, starter vi altid med at finde svar på vores spørgsmål ved at kigge på data og adfærd – og ved at kigge tilbage. Og så krydrer vi disse erfaringer fra fortiden med en kvalificeret, saglig vurdering af fremtiden. Vi har set på udviklingen i Google-søgninger på Black friday de sidste fem år med Google Trends:


 

black friday google trends

Udviklingen i Google-søgninger på black friday 2013-2017


Fra at være næsten ubetydelig i 2013 skete der for alvor noget i 2015 og efterfølgende høje vækstrater! Men sidste år – endnu et godt black friday-år i Danmark – faldt søgningerne i forhold til 2016 på Google.

Regionalt set faldt søgningerne en smule i hovedstadsområdet, men faldet er især sket på hele Sjælland generelt:

 

black friday google trends

Region Sjælland – udviklingen i Google-søgninger på black friday 2013-2017


Derimod oplevede vi fortsat vækst i søgeefterspørgslen i Syddanmark:

 

black friday google trends

Region Syddanmark – udviklingen i Google-søgninger på black friday 2013-2017


Black friday og tre store danske webshops

Derudover har vi analyseret data for black friday-søgninger relateret til Bilka, Elgiganten og Power. Alle tre er større danske spillere blandt danske webshops. Deres data svinger meget med både fald og stigninger i 2017 i forhold til tidligere (Bilka og Elgiganten falder, mens Power stiger).

Det fortæller en historie om, hvor meget du selv kan påvirke dine egne vækstrater til black friday, hvis du altså ønsker at sætte fokus på det. Men det kræver en indsats, for væksten kommer ikke bare af sig selv mere.

Vores bedste vurdering for 2018 er således, at der ligger et overordnet pres på væksten i interessen for black friday. Hvis du har ambitioner om at vækste din omsætning til black friday 2018 i forhold til 2017, så skal du gøre en aktiv markedsføringsindsats – for at skabe mere bevidsthed om netop din forretning.

Hvordan har ”Q4-salget” (julesalget) udviklet sig for vores kunder de sidste tre år?

Et dilemma, vi ofte diskuterer med vores kunder, er, om black friday ”stjæler” julesalget fra os selv. Det har jeg sat mig for at belyse i år. Så læs mere nedenfor, hvis du er interesseret.

Det ultimative havde været, hvis vi kunne se, om vores avance i julesalget stiger eller falder fra år til år. Altså om vi – der vælger at køre black friday – oplever, at vores frygt bliver til virkelighed, og at black friday stjæler vores julesalg, og at vi nu bare har solgt til lavere avance.

Det kan vi af gode grunde ikke svare generelt på, da vi ikke har adgang til disse data. Men vi har gjort det næstbedste og set på omsætningen i 4. kvartal hen over tre år (2015-2017) for 40 webshops blandt vores kunder.

Lige herunder får du det hurtige overblik. Længere nede går vi i dybden med de enkelte resultater.

Overblik over Q4-stats – væksttal fra 2016 til 2017

  • 21,7 % vækst i omsætningen på black friday
  • 17 % vækst i omsætningen i oktober
  • 12,7 % vækst i omsætningen i november (uden black friday)
  • 14,8 % vækst i omsætningen i november (med black friday)
  • -2.3 % vækst i omsætningen i december
  • 9,2 % vækst i omsætningen i 4. kvartal (med black friday)
  • 12,7 % vækst i omsætningen i 4. kvartal (uden black friday)

Overblik over Q4-stats – omsætning fra 2016 til 2017

  • Omsætningen på black friday udgjorde 9,4 % af den samlede omsætning i 4. kvartal i 2017.
  • Omsætningen på black friday udgjorde 8,4 % af den samlede omsætning i 4. kvartal i 2016.
  • Hvilke måneder er de største omsætningsmæssigt? Førstepladsen går til november, andenpladsen december og tredjepladsen oktober.

Skal du være med på black friday eller ej? Ja, for den giver næsten 10 % af kvartalets omsætning

Black friday-omsætningen udgjorde 9,4 % af den samlede omsætning i 4. kvartal i 2017 (8,4 % i 2016). På én dag kan du forvente, at du kan få næsten 10 % af hele kvartalets omsætning. På denne ene dag. Det er imponerende. Og det er for os at se en dag, du ikke kan komme uden om som webshopejer.

Dertil kommer, at omsætningen på black friday er vækstet med 21,7 % fra 2016 til 2017. Det er vigtigt at komme i gang nu.

Væksten er i oktober – så hvorfor ikke bare komme i gang?

Omsætningen i oktober vækstede med 17 % i 2017 (i forhold til 2016). Der er altså også andet end black friday i denne verden.

Væksten er i oktober, og trafikken er generelt billigere at købe i oktober end i november og december. Så hvorfor ikke give mere gas i oktober?

Omsætningen vækster mere i oktober (17 %) end i november, både med (14,8 %) og uden black friday (12,7 %). Derfor er der ingen grund til at vente på, at alt skal ske på black friday.

Vores anbefaling er derfor: Vær klar, og skru op allerede i oktober.

Et lille fald i væksten i december på 2,3 %

Omsætningen i december faldt med 2,3 % i 2017 (sammenlignet med 2016). Vi ser en tendens til, at forbrugerne har købt julegaver, når de er færdige med november.

Men selvom december er faldet et par procent siden sidste år, så er det stadig en vigtig måned. Omsætningen i december er stadig stor – faktisk 40 % højere end i oktober.

Sagen er den, at hvis vi skal lære af tallene fra sidste år, så skal vi hente væksten tidligt i kvartalet, dvs. fra oktober og november. Omsætningen vækstede med +12 % i oktober og november (selv uden black friday-omsætningen) i 2017.

Okay, summa summarum, hvad så med i år?

Hvis du ønsker vækst i omsætningen for 4. kvartal 2018, så kræver det, at du fokuserer på at øge dine marketingaktiviteter og -indsatser. Det kan lade sig gøre at vende nedgangen i den generelle black friday-trend ved at sætte fokus på at øge omsætningen hos dem, der handler ved dig i forvejen.

Tallene taler for, at vi skal i gang i oktober for at få den fulde effekt med. Vores erfaringer fra tidligere år er, at kampagnepriserne de to sidste uger i november samt i starten af december er dyre perioder, samtidig med at væksten kommer uden for denne periode (med undtagelse af black friday).

Derfor taler marketingstrategien for, at du lancerer brede kampagner i oktober, som så genererer en mængde trafik, du kan genaktivere op til black friday samt i den efterfølgende decemberhandel.

Væksten er der igen i år. Vi er klar til at hente den sammen med dig.

Kontakt mig